DMSERVICE

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
کلید واژه کانونی در سئو چیست؟

کلید واژه کانونی در سئو چیست؟

کلید واژه کانونی در سئو چیست؟

اگر از افزونه های سئو مثل Yoast و رنک مث استفاده می کنید حتما عبارت کلید واژه کانونی یا focus keyword را دیده اید. شاید از خودتان می پرسید: کلید واژه کانونی چیست؟ چگونه بهترین کلمه کلیدی کانونی را انتخاب کنیم؟

در این مقاله از سایت شرکت طراحی سایت و سئو dmservice قصد داریم شما را با کلمه کلیدی کانونی در سئو آشنا کنیم و هر آنچه باید درباره Focus Keyword بدانید را با هم بررسی کنیم.

کلید واژه کانونی در سئو چیست؟

کلید واژه کانونی در سئو، بهترین کلمه کلیدی ای است که موضوع صفحه شما را نشان می دهد و به شما کمک می کند که روی موضوع تمرکز کنید و صفحه را برای آن موضوع بهینه کنید. کلمه کلیدی کانونی باید در قسمت های اصلی صفحه شما مثل تگ عنوان، هدینگ، متن و … گنجانده شود.

توجه داشته باشید که هر صفحه باید یک کلید واژه کانونی داشته باشد.

هشدار: کلید واژه کانونی را با تگ کلمه کلیدی متا اشتباه نگیرید. با وجودی که داشتن کلید واژه کانونی برای هر صفحه بخش مهمی از استراتژی سئو است، کلمه کلیدی متا یک تگ HTML است که گوگل دیگر با آن کاری ندارد.

فرق موضوع و کلمه کلیدی و کلمه کلیدی کانونی چیست؟

گاهی اوقات موضوع و کلمه کلیدی با هم اشتباه می شوند که بی دلیل هم نیست چون این دو مفهوم بسیار به هم نزدیک هستند.

مثلا فرض کنید یک محتوا با موضوع 10 تا از بهترین لپ تاپ ها برای گیمینگ می نویسید. اگر کسی از شما بخواهد موضوع محتوا را توصیف کنید، احتمالا می گویید لپ تاپ گیمینگ یا بهترین لپ تاپ های گیمینگ. بنابراین شما برای توصیف “موضوع” از “کلمه کلیدی” استفاده می کنید.

اما فرق کلید واژه کانونی با کلمه کلیدی چیست؟ همانطور که در تعریف این مفهوم هم گفتیم، کلمه کلیدی کانونی، کلمه کلیدی ای است که به بهترین شکل موضوع صفحه را نشان می دهد. شما کلمه کلیدی را بر اساس چند فاکتور که هنگام کیوورد ریسرچ باید به خاطر داشته باشید، انتخاب می کنید.

در مثالی که زدیم، بهترین کلمه کلیدی “لپ تاپ گیمینگ” خواهد بود.

کلمه کلیدی ها کلمات یا عباراتی هستند که تم مشترک محتوای شما را توصیف می کنند. اگر به مثالی که زدیم برگردیم، کلمه کلیدی ها عبارتند از: لپ تاپ با گرافیک بالا، لپ تاپ مناسب بازی، بهترین لپ تاپ برای گیم و … .

چگونه کلید واژه کانونی انتخاب کنیم؟

نوشتن محتوای با کیفیت و مرتبط برای سایت خیلی مهم است با این حال اگر می خواهید در گوگل رتبه بگیرید، باید استراتژی محتوا داشته باشید.

انتخاب کلمه کلیدی های مناسب برای مهم ترین صفحات و پست ها در سایت یک قدم بسیار بزرگ در این استراتژی است.

یک قانون ساده که می توانید هنگام انتخاب کلمه کلیدی کانونی در سئو از آن کمک بگیرید، کلمات کلیدی سه پایه نام دارد.

بر اساس این قانون هنگام انتخاب کلمه کلیدی باید این سه فاکتور حیاتی را به خاطر داشته باشید:

محبوبیت کلمه کلیدی: چند نفر این کلمه کلیدی را سرچ می کنند؟ اگر سرچ کلمه کلیدی کم باشد، استفاده از آن به عنوان کلمه کلیدی هدف کمکی به شما نمی کند.

سختی کلمه کلیدی: رتبه گرفتن برای این کلمه کلیدی چقدر دشوار است؟ بهتر است از کلمه کلیدی هایی که رقابت زیاد دارند و رتبه گرفتن در آن ها سخت است استفاده نکنید.

مرتبط بودن کلمه کلیدی: آیا این کلمه کلیدی به محتوای صفحه مرتبط است؟ کلمه کلیدی باید با محتوای صفحه شما ارتباط داشته باشد.

استفاده از عبارت کلیدی کانونی در وردپرس

بعد از پیدا کردن کلید واژه کانونی مناسب برای صفحه، نوبت به پیاده سازی آن می رسد:

مرحله اول . انتخاب کلید واژه کانونی برای صفحه

هر صفحه باید یک کلید واژه کانونی داشته باشد. بنابراین اگر در کیوورد ریسرچ به چند تا کلمه رسیده اید، فقط یکی را نگه دارید و بقیه را حذف کنید. اگر بقیه کلمه کلیدی ها به صفحه مرتبط باشند، به صورت طبیعی در صفحه از آن ها استفاده خواهد شد و لازم نیست حتما کانونی باشند.

نکته مهم دیگر این است که هر صفحه باید یک کلید واژه کانونی منحصر به فرد داشته باشد.

مثلا فرض کنید یک سایت برای خدمات مشاوره کنکور دارید. در این سایت یک صفحه برای ارائه مشاوره کنکور دارید که با کلمه کلیدی کانونی “مشاوره کنکور” بهینه سازی شده است. یک پست بلاگ هم درباره مزایای استفاده از مشاوره کنکور نوشته اید که آن را هم برای کلمه کلیدی کانونی “مشاوره کنکور” بهینه سازی کرده اید.

این که دو صفحه متفاوت برای یک SERP یکسان رتبه 1 بگیرند بسیار نادر است. پس اگر در حال حاضر برای یک کلمه کلیدی رتبه 1 تا 10 نگرفته اید، خودتان رقیب خودتان نشوید و این پروسه را از چیزی که هست سخت تر نکنید.

در مثال بالا می توانید برای صفحه ای که در آن خدمات مشاوره کنکور خود را معرفی می کنید از کلید واژه کانونی “خدمات مشاوره کنکور” و برای پست بلاگ از کلید واژه کانونی “مزایای مشاوره کنکور” استفاده کنید.

مرحله دوم . نوشتن محتوا

توصیه می شود که قبل از شروع به نوشتن محتوا، کلمه کلیدی کانونی را مشخص کنید. این کار به شما کمک می کند یک محتوای جامع و قوی برای کلمه کلیدی کانونی بنویسید نه این که اول محتوا را بنویسید و بعد برای چیزی که نوشتید دنبال کلمه کلیدی باشید.

برای گوگل کیفیت محتوا از هر چیزی مهم تر است. اگر محتوای شما به طور اختصاصی با مخاطبتان ارتباط نداشته باشد یا خواندن آن سخت باشد، هر چقدر هم کلمه کلیدی کانونی خوبی انتخاب کرده باشید، رتبه نخواهد گرفت.

مرحله سوم . محتوا را برای کلمه کلیدی کانونی بهینه سازی کنید

هیچ راهی وجود ندارد که مستقیما به گوگل بگویید “لطفا برای فلان کلمه کلیدی به این صفحه رتبه بده”

کاری که شما می توانید بکنید این است که از کلید واژه کانونی در بخش های مهم صفحه که گوگل به آن ها توجه می کند، استفاده کنید؛ یعنی:

  • تگ تایتل
  • هدینگ صفحه (و همچنین ساب هدینگ ها اگر مرتبط هستند)
  • بدنه صفحه (ترجیحا در اولین پاراگراف متن)
  • انکر تکست لینک های داخلی که به صفحه می دهید

توجه داشته باشید که نباید بهینه سازی کلید واژه کانونی را مثل یک چک لیست در نظر بگیرید که باید تیک بخورد. اگر کلمه کلیدی به صورت طبیعی قابل اضافه کردن به بخش های کمتر مهم صفحه مثل متن جایگزین عکس ها یا ساب هدینگ ها نباشد، نیازی نیست به زور آن را اضافه کنید.

مرحله چهارم . تعادل ایجاد کنید

استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی خط قرمز موتور های جستجو است. گوگل از این کار متنفر است و یکی از بزرگترین دلایل آن این است که وقتی بیش از حد از کلمه کلیدی استفاده می کنید، تجربه بسیار بدی را برای کاربران رقم می زنید.

با وجودی که کلید واژه کانونی باید حضور پررنگی در محتوای صفحه شما داشته باشد، نباید در استفاده از آن به قدری زیاده روی کنید که از حالت طبیعی خارج شود.

از طرف دیگر، اگر کلمه کلیدی کانونی به اندازه کافی در محتوای صفحه تکرار نشود، به مشکل خواهید خورد. شما باید به نحوی از کلمه کلیدی کانونی در صفحه استفاده کنید که هم برای مخاطب و هم برای گوگل کاملا واضح باشد که موضوع صفحه چیست.

اضافه کردن Focus Keyword در وردپرس

برای اضافه کردن کلید واژه کانونی در وردپرس، صفحه مورد نظرتان را ویرایش کنید. همچنین قبل از منتشر کردن محتوایی که به تازگی نوشته اید هم می توانید این کار را انجام دهید.

در صفحه ویرایش پست، به پایین صفحه بروید و به دنبال گزینه Focus Keyphrase بگردید. در فیلد روبروی این عبارت می توانید کلید واژه کانونی مورد نظرتان را وارد کنید. بعد از نوشتن کلمه کلیدی روی گزینه افزودن کلیک کنید.

اضافه کردن Focus Keyword به افزونه رنک مث وردپرس

افزونه رنک مث Rank Math یکی از افزونه های محبوب سئو است که یک فیلد جداگانه برای وارد کردن کلمه کلیدی کانونی صفحه به شما می دهد. برای وارد کردن فوکوس کیوورد به رنک مث، روی گزینه ویرایش صفحه مورد نظرتان کلیک کنید و سپس وارد تب عمومی General رنک مث سئو شوید. حالا می توانید کلید واژه کانونی که برای صفحه خود انتخاب کرده بودید را در فیلد Focus Keyword وارد کنید.

اضافه کردن  focus keyphraseبه افزونه یواست وردپرس

افزونه یواست سئو که یکی از پر کاربرد ترین افزونه های سئو وردپرس است یک فیلد به نام Focus keyphrase  یا عبارت کلیدی کانونی دارد که باید کلمه کلیدی کانونی را در آن وارد کنید. زمانی که کلمه کلیدی را اضافه می کنید، این افزونه کل صفحه شما را ارزیابی می کند (تایتل سئو، تگ H1، متن بدنه و بقیه المان ها) و به شما می گوید که صفحه را چقدر خوب برای کلمه کلیدی مورد نظر بهینه سازی کرده اید.

آشنایی با عبارت کلیدی کانونی و بهترین روش های استفاده از آن

تولید محتوای با کیفیت یکی از مهم ترین گام های سئو است، اما محتوای بدون کلمه کلیدی، شانس کمی برای رتبه گرفتن در گوگل دارد. کلمه کلیدی کانونی شما به مخاطب و گوگل نشان می دهد که موضوع اصلی صفحه یا پستی که منتشر کردید چیست. در این مقاله به تعریف عبارت کلیدی کانونی، روش انتخاب کلید واژه کانونی و روش اضافه کردن کلمه کلیدی کانونی در وردپرس و افزونه های رنک مث و یواست پرداختیم.

حتما سوالات و تجربیات خود را درباره کلیدواژه کانونی سئو در بخش کامنت های سایت با ما و مخاطبین دی ام سرویس به اشتراک بگذارید.

جدیدترین مقالات
0 0 رای ها
امتیازدهی به مطلب
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها