DMSERVICE

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
چگونه محتوای سئو شده بنویسیم؟

چگونه محتوای سئو شده بنویسیم؟

چگونه محتوای سئو شده بنویسیم؟

برای این که محتوای یا صفحات سایت شما در نتایج گوگل گم نشوند، باید محتواء را بر اساس اصول سئو نوشته شوند. با وجود اینکه که مبحث سئو بسیار گسترده است و به تولید محتوا محدود نمی شود، چرا که سئو بدون داشتن محتواء سئویی یکی از اصلی ترین ارکان خود را ندارد. اما محتوای سئو شده دقیقا به چه معناست و چه ویژگی هایی دارد؟ چگونه محتوای سئو شده بنویسیم؟

در این مطلب از سایت شرکت طراحی سایت dmservice قصد داریم علاوه بر پاسخ دادن به سوالات شما درباره محتوای سئو شده، یک راهنمای گام به گام برای نگارش محتوای سئو شده ارائه دهیم.

محتوای سئو شده یعنی چه؟

محتوای سئو شده به محتوایی گفته می شود که مطابق با اصول و استانداردهای سئو به منظور کسب رتبه در موتور های جستجو به ویژه گوگل نوشته شده است. معمولا محتوای سئو شده برای یک یا چند کلمه کلیدی خاص بهینه سازی می شود. در این مقاله منظور ما بیشتر محتوای متنی است اما می توان از محتوای چند رسانه ای هم برای این هدف استفاده کرد.

آیا واقعا محتوا مهم است؟

محتوا کلید سئو است. به گزارش هاب اسپات، سایت هایی که به صورت منظم محتوا منتشر می کنند، 350 درصد ترافیک بیشتری دریافت می کنند. حتی خود گوگل هم اعلام کرده است که محتوای سئو شده برای موفقیت در سئو بسیار مهم است. به گفته گوگل، محتوا یکی از 3 فاکتور اصلی برای رتبه گرفتن سایت است.

البته هر محتوایی محتوای سئو شده نیست. شما ممکن است یک مقاله ارزشمند و جذاب بنویسید اما در گوگل رتبه نگیرد و اصلا دیده نشود. برای این که محتوا دیده شود و در گوگل رتبه بگیرد، باید حتما از نظر سئویی بهینه سازی شده باشد.

محتوا نویسی یا نویسندگی؟

برخی افراد محتوا نویسی را با نویسندگی اشتباه می گیرند. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که حوزه کاری محتوا نویس کاملا با مقاله نویس یا نویسنده متفاوت است. همانطور که گفتیم محتوا بخشی از سئو سایت است و با هدف دریافت ترافیک ارگانیک و ارتقا رتبه سایت بهینه سازی می شود. بنابراین محتوا نویس از همان مراحل اول باید اصول و قواعد سئو و محتوای سئویی را بداند و در کارش اعمال کند. در ادامه بیشتر درباره این اصول صحبت می کنیم.

چگونه محتوا را برای سئو بهینه سازی کنیم؟

بهینه سازی محتوا برای سئو از همان قدم اول یعنی انتخاب موضوع شروع می شود. یکی از اصول بنیادین محتوای سئویی که در همه گام های انتخاب، آماده سازی و انتشار مقاله باید به آن توجه کنید، نیاز کاربر است. در انتخاب موضوع باید ببینید که کاربران چه عبارت هایی را بیشتر در موتور های جستجو سرچ می کنند. سرچ ها به شما نشان می دهند که مخاطبین بیشتر به دنبال چه اطلاعاتی هستند.

علاوه بر بررسی سرچ ها که ارتباط تنگاتنگی با کیورد ریسرچ دارد، می توانید به دنبال سوالات و دغدغه های پرتکرار مشتریان باشید. مثلا اگر برای یک فروشگاه کولر گازی می خواهید محتوا تولید کنید، از تیم فروش بپرسید که مشتریان معمولا چه سوالاتی دارند.

بعد از این که موضوع محتوا را انتخاب کردید، نوبت به انتخاب کلمات کلیدی است.

جستجو و انتخاب کلمات کلیدی برای محتوا

کیورد ریسرچ یا تحقیق کلمات کلیدی یک موضوع گسترده است که در این مقاله نمی توانیم به جزئیات آن بپردازیم. (لینک) اما به طور کلی، در کیورد ریسرچ شما کلمات کلیدی ای که بیشتر از همه توسط کاربران سرچ می شوند را پیدا می کنید. راه های زیادی برای پیدا کردن این کلمات وجود دارد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • کلمات کلیدی ای که خود گوگل به هنگام سرچ به شما پیشنهاد می دهد.
  • کلمات کلیدی ای که گوگل در پایین صفحه نتایج سرچ به شما پیشنهاد می دهد.
  • استفاده از ابزار های تحقیق کلمه کلیدی مثل Ubersuggest، ابزار keywordtool و keyword planner گوگل و … .

انتخاب تیتر اصلی محتوا

حالا که موضوع و کلمه کلیدی اصلی را می دانید، نوبت به نوشتن تیتر اصلی مقاله می رسد. برای تیتر نوشتن به نکات زیر دقت کنید:

  1. از کلمه کلیدی اصلی در تیتر استفاده کنید
  2. در صورت امکان از عدد در تیتر استفاده کنید (مثلا 3 ابزار برتر کیورد ریسرچ به جای ابزار های خوب برای کیورد ریسرچ)
  3. از کلماتی که بار احساسی دارند در تیتر استفاده کنید (پولسازترین شغل های بدون مدرک دانشگاهی یا یک سریال حیرت انگیز که بیننده را میخکوب می کند)

بعد از انتخاب موضوع و مشخص کردن کلمات کلیدی، نوبت به نگارش محتوا می رسد. با توجه به این که کمتر به مراحل نگارش محتوای سئو شده پرداخته می شود، در ادامه قصد داریم تک تک این مراحل را توضیح دهیم. پس اگر محتوا نویس هستید یا به هر نحوی با محتوا سر و کار دارید، حتما ادامه مقاله را بخوانید و نظراتتان را با ما در میان بگذارید.

راهنمای گام به گام نگارش محتوای سئویی

همانطور که گفتیم، برای این که یک محتوای سئو شده بنویسید، باید از همان ابتدا اصول و قواعد سئو را در نظر داشته باشید. اصول و قواعد سئو تنها قوانین سفت و سختی مثل چگالی کلمات کلیدی نیستند بلکه مبنای اصلی همه آن ها، مفید بودن محتوا برای کاربر است.

نباید فراموش کنیم که همه الگوریتم های پیچیده و پیشرفته گوگل با این هدف طراحی شده اند که این موتور جستجو بتواند بهترین نتیجه سرچ را در سریع ترین زمان ممکن به کاربر نمایش دهد. پس به زبان ساده، کاری که شما باید بکنید این است که بهترین نتیجه ممکن باشید.

#1 سرچ کنید

قدم اول برای نوشتن محتوای سئو شده این است که کلمات کلیدی و عنوان خواسته شده را در گوگل سرچ کنید. شاید خیلی ساده به نظر برسد اما گاهی اوقات برداشت ما از عنوان با چیزی که گوگل مد نظر دارد، متفاوت است. به همین دلیل بهتر است خودتان سرچ کنید و ببینید برای کلمه کلیدی شما، گوگل دقیقا به چه محتواهایی رتبه یک تا سه داده است.

#2 ساختار کلی محتوا را بنویسید

برای این که محتوای شما هدفمند و ساختاریافته باشد، قبل از این که متن اصلی را شروع کنید، باید ساختار اصلی را پیاده سازی کنید. وقتی ساختار داشته باشید، کار نوشتن راحت تر و سریع تر هم می شود. اما چطور ساختار بنویسیم؟

هر مقاله سئویی از سه بخش اصلی تشکیل می شود:

1- مقدمه

2- بدنه اصلی

3- جمع بندی (و سوالات متداول)

تکلیف مقدمه و جمع بندی مشخص است و بیشتر با بدنه اصلی کار داریم. همه تیتر های h2، h3 و … در بدنه متن جای می گیرند. در این بخش باید کلیه مطالبی که قرار است در مقاله به آن پرداخته شود را در قالب تیتر های منسجم بنویسید. دقت کنید که تیتر ها باید نظم و سلسله مراتب منطقی داشته باشند.

دقت کنید که هدف ما در نوشتن محتوای سئو شده پاسخ به نیاز کاربر است، پس همه تیتر ها را در همین راستا انتخاب کنید و کاربر را به بی راهه نکشید.

اشتباهی که در محتوا های ناموفق زیاد دیده می شود، نامرتبط بودن تیتر ها به موضوع اصلی و هدف کاربر است. مثلا در مقاله ای با عنوان دلایل شارژ خالی کردن گوشی، به تاریخچه باتری گوشی و انواع آن می پردازند.

توجه داشته باشید که در تیتر ها باید تا جای ممکن است کلمات کلیدی اصلی استفاده شود. زیر هر تیتر می توانید برای راحتی کار خودتان مباحث اصلی را به صورت خلاصه بنویسید. مثلا بخشی از ساختار اولیه مقاله ای که در حال مطالعه آن هستید به شکل زیر است:

مقدمه

محتوای سئو شده یعنی چه؟

در این قسمت یک تعریف کلی از محتوای سئو شده ارائه شود. کوتاه باشد و اصطلاحات تخصصی استفاده نشود.

آیا واقعا محتوا مهم است؟

  • توضیح اهمیت محتوا با ذکر آمار یا اطلاعات موثق

محتوا نویسی یا نویسندگی؟

  • توضیح تخصصی بودن محتوا نویسی و فرق آن با نویسندگی از جهات مختلف

چگونه محتوا را برای سئو بهینه سازی کنیم؟

  • مرحله اول: شناسایی نیاز کاربر و انتخاب موضوع – در این قسمت هدف کلی پاسخ دادن به نیاز کاربر مورد تاکید قرار بگیرد.

.

.

.

#3 مقاله را بنویسید

مرحله سوم به اندازه عنوانش ساده نیست. در این مرحله باید شروع به نوشتن کنید. بهتر است ابتدا بدنه متن را بر اساس تیتر هایی که از قبل مشخص کرده بودید بنویسید و سپس به سراغ جمع بندی و مقدمه بروید. برای نوشتن مقاله معمولا نرم افزار ورد یا گوگل داک پیشنهاد می شود.

ما محتوا های دی ام سرویس را ابتدا در گوگل داک می نویسیم. برخی محتوا نویس ها ترجیح می دهند از همان اول مقاله خود را در ویرایشگر وردپرس بنویسند و از همانجا مستقیما آن را منتشر کنند.

این که کدام روش را انتخاب می کنید به خودتان بستگی دارد. در نوشتن مقاله نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • مقدمه تنها فرصتی است که برای جلب توجه کاربر و تشویق او به ماندن در صفحه در اختیار دارید. با مطرح کردن دغدغه کاربر، استفاده از آمار و ارقام جذاب یا پرسیدن سوالی که ممکن است ذهن کاربر را مشغول کند، کاربر را به خواندن بقیه مقاله تشویق کنید.
  • از کلمه کلیدی اصلی در ابتدای مقاله استفاده کنید. (در 100 کلمه اول)
  • خلاصه بسیار کوتاهی از آنچه قرار است در مقاله مطرح شود به کاربر ارائه دهید.
  • از مقدمه چینی بپرهیزید و مستقیم به سراغ اصل مطلب بروید.
  • از کلمه کلیدی اصلی و فرعی و کلمات هم معنی آن ها در متن خود استفاده کنید.
  • تعداد تکرار کلمات کلیدی در متن باید طبیعی و معقول باشد پس زیاده روی نکنید.
  • یک مفهوم را بار ها تکرار نکنید.
  • از جمله های کوتاه استفاده کنید که خواندن آن ها آسان است.
  • از عبارت های پیچیده و جملات ادبی استفاده نکنید.
  • به جز مواردی که لازم است از اصطلاحات تخصصی استفاده نکنید یا اگر واقعا مجبور به این کار بودید، ابتدا اصطلاح را معرفی کنید و معنای آن را بنویسید.
  • به هیچ وجه از متن کپی شده استفاده نکنید و حتما جملاتی که از منابع دیگر برمیدارید را به زبان خودتان بازنویسی کنید.
  • پاراگراف ها را طولانی نکنید.
#4 یک بار مقاله را بخوانید

یک بار با دقت مقاله را بخوانید. در این مرحله هدف ما تنها شناسایی غلط های تایپی و سوتی های متن نیست. بلکه می خواهیم خودمان را به جای مخاطب بگذاریم و ببینیم آیا می توانیم با مقاله ارتباط برقرار کنیم؟ آیا جایی برای بهتر کردن مقاله وجود دارد؟ آیا مقاله انسجام کافی را دارد؟

در این مرحله می توانید از شخص دیگری بخواهید مقاله شما را بخواند و به شما فیدبک بدهد.

#5 از عکس و محتوای چند رسانه ای استفاده کنید

هر جا لازم است برای جذاب تر کردن محتوا یا کامل کردن آن از عکس، اینفوگرافی یا حتی ویدیو استفاده کنید. اگر خودتان کار انتشار محتوا را انجام می دهید، حتما حجم این فایل ها را کم کنید تا صفحه سایت سنگین نشود.

#6 تنظیم المان های سئو و انتشار

در این مرحله کارشناس محتوا یا کارشناس سئو (بسته به تیمی که در آن کار می کنید) کار های نهایی محتوای سئو شده را انجام می دهد. این مرحله معمولا از گام های زیر تشکیل می شود:

  • تنظیم تگ های تایتل
  • نوشتن متا دسکریپشن
  • لینک سازی
  • تنظیم URL
  • انتخاب دسته بندی ها و برچسب های متن
  • نوشتن alt text برای عکس ها
  • چک کردن متن در پلاگین هایی مثل رنک مث یا یواست

و در نهایت انتشار محتوا در سایت.

نمونه محتوای سئو شده

محتوایی که در حال مطالعه آن هستید یک نمونه محتوای سئو شده است. توجه داشته باشید که همه محتواهای سئو شده لزوما بی نقص نیستند و گاهی می بینیم که یک محتوا رتبه اول گوگل را کسب کرده اما همه اصول سئو در آن رعایت نشده است.

با این وجود، عموما محتواهایی که در رتبه های اول تا سوم می بینید، تا حد قابل توجهی قوانین سئو را رعایت کرده اند. دلیل این که بعضی اوقات محتواهایی که از نظر سئو محتوایی در سطح بسیار بالایی نیستند رتبه های 1 تا 3 را می گیرند، این است که از طریق آف پیج سئو نتایج گوگل را به اصطلاح دستکاری می کنند و باعث می شوند آن ها در جایگاه بالاتری قرار بگیرند. در چنین مواردی اگر محتوای بهتری بنویسید و سایت شما از نظر آف پیج هم قوی باشد، به احتمال زیاد گوگل به شما رتبه بهتری خواهد داد.

چک لیست محتوای سئو شده

اگر مسئول تیم تولید محتوا هستید یا خودتان می خواهید محتوای سئو شده بنویسید، داشتن یک چک لیست کامل به شما کمک خواهد کرد کارتان را سریع تر و دقیق تر انجام دهید. در یک محتوای سئویی خوب، اصول زیادی باید رعایت شود که ممکن است برخی از آن ها را از قلم بیندازید.

1- آیا محتوا به خوبی به سوالات کاربر پاسخ می دهد و نیاز او را رفع می کند؟

2- آیا مقاله همه جنبه های مهم موضوع را پوشش می دهد و جامع است؟

3- آیا میان عنوان محتوا و متن آن ارتباط کامل وجود دارد یا به موضوعات حاشیه ای و غیرمرتبط پرداخته شده است؟

4- آیا ساختار تیتر های محتوا ترتیب منطقی دارد؟

5- آیا محتوا انسجام کافی را دارد و میان بخش های مختلف آن ارتباط وجود دارد؟

6- آیا زبان محتوا برای مخاطب هدف مناسب است؟

7- آیا محتوا دچار مشکل اضافه گویی است؟

8- آیا محتوا به راحتی قابل فهم است؟

9- آیا از کلمات کلیدی اصلی و فرعی به صورت طبیعی و ارگانیک استفاده شده است؟

10- آیا از کلمات کلیدی در عنوان اصلی، متا دیسکریپشن و پاراگراف اول استفاده شده؟

11- آیا تگ های alt برای هر تصویر نوشته شده اند؟

12- آیا از تصاویر با حجم بهینه استفاده شده است؟

13- آیا از لینک سازی به صورت طبیعی و مفید استفاده شده است؟

14- آیا از لیست، بولت پوینت، نقل قول و المان های بصری جذاب در محتوا استفاده شده است؟

15- آیا با اسکن کردن سریع محتوا می توان متوجه منظور اصلی نویسنده شد؟

16- آیا مخاطب به یک اکشن مشخص مثل نوشتن کامنت یا بازدید از محصولات دعوت شده است؟

17- آیا متن مطابق با قواعد نگارشی نوشته شده است؟

18- آیا محتوا مقدمه جذابی دارد؟

19- آیا عنوان محتوا در عین صداقت ترغیب کننده است؟

20- آیا محتوا یونیک است یا از منابع دیگر کپی شده است؟

21- آیا اطلاعات ارائه شده در محتوا صحیح و موثق هستند؟

22- آیا لحن محتوا با سلیقه مخاطب هدف و لحن برند هم سو است؟

چک کردن این 22 مورد در محتوای متنی به شما کمک می کند تا حد ممکن محتوای خود را بهینه سازی کنید. در این چک لیست در وهله اول به براورده شدن نیاز کاربر و سپس به رعایت اصول سئو پرداخته شده است. نوشتن محتوا بر اساس این اصول 22 گانه به شما کمک می کند هم رضایت مخاطب را جلب کنید و هم رضایت گوگل را.

دی ام سرویس ارائه دهنده خدمات تولید محتوای سئو شده

در این مقاله سعی کردیم مهم ترین نکات درباره محتوای سئویی و نحوه نگارش آن را با هم مرور کنیم. هدف ما در این مقاله پاسخ به سوال “چگونه محتوای سئو شده بنویسیم” بود. اگر قبل از خواندن این مقاله جزو آن دسته افرادی بودید که فکر می کردید محتوا نویسی فرقی با نویسندگی ندارد، به احتمال زیاد الان نظر شما عوض شده است و به چند جانبه بودن کار تولید محتوا پی برده اید.

دی ام سرویس به عنوان یک آژانس ارائه دهنده خدمات دیجیتال مارکتینگ، سفارش تولید محتوا برای انواع وب سایت را قبول می کند. کلیه محتواهایی که توسط تیم دی ام سرویس نگارش می شوند، مطابق با اصول سئو هستند و هر آنچه در این مقاله به آن اشاره شد در آن ها رعایت می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خدمات تولید محتوای سایت دی ام سرویس، هزینه تولید محتوای سئو شده و ثبت سفارش تولید محتوای تکی یا چندتایی، اینجا کلیک کنید.

جدیدترین مقالات
0 0 رای ها
امتیازدهی به مطلب
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها