DMSERVICE

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اصطلاحات طراحی سایت جامع ترین دانشنامه

اصطلاحات طراحی سایت جامع ترین دانشنامه

چه خودتان بخواهید طراحی سایت یاد بگیرید یا قصد داشته باشید از خدمات طراحی سایت استفاده کنید؛ باید با اصطلاحات طراحی سایت آشنا باشید. بسیاری از اصطلاحاتی که در طراحی سایت از آن ها استفاده می شود، یا معادل فارسی ندارند یا در زبان فارسی شناخته شده نیستند.

به عنوان کسی که می خواهد طراحی سایت یاد بگیرد و وارد این بازار شود، تسلط کامل بر این اصطلاحات برای شما ضروری است.

اگر می خواهید در پروژه طراحی سایت با متخصصین این حوزه همکاری کنید، یا طراحی سایت خودتان را به یک متخصص بسپارید، آشنایی با این اصطلاحات به شما کمک می کند راحت تر با طراح سایت ارتباط برقرار کنید و نتیجه بهتری بگیرید.

در این مقاله مهم ترین و پرکاربردترین اصطلاحات طراحی سایت را معرفی کرده ایم و معنی آن ها را توضیح داده ایم. مطالعه این مقاله به شما کمک می کند با اصطلاحات و واژگان این حوزه بیشتر آشنا شوید.

همچنین برای مرور این اصطلاحات می توانید صفحه را در مرورگر خود بوکمارک کنید. 

دامنه چیست؟

دامنه به زبان ساده همان آدرس سایت است. یک نام منحصر به فرد که فقط به شخص یا شرکت مشخصی متعلق است و سایت با آن نام شناخته می شود. مثلا دامنه وب سایت دی ام سرویس، Dmservice.ir است. هر زمان که بخواهید مستقیما وارد این سایت شوید، باید دامنه آن را در مرورگرتان تایپ کنید.

به حروفی که آخر دامنه قرار می گیرند مثل .ir و .com پسوند دامنه گفته می شود.

ساب دامین و ساب فولدر

ساب دامین یا زیر دامنه، یک دامنه فرعی است که می توانید به عنوان یک دامنه جداگانه از آن استفاده کنید. مثلا برای بلاگ یا فروم یک سایت می توانید یک ساب دامین اضافه کنید. ساب دامین ابتدای نام دامنه وارد می شود. برای مثال: blog.dmservice.ir

یک مفهوم دیگر به نام ساب فولدر نیز وجود دارد که شبیه ساب دامین است با این تفاوت که بعد از آدرس دامنه قرار می گیرد و معمولا برای طبقه بندی بخشی از سایت مورد استفاده قرار می گیرد. بر خلاف ساب دامین، ساب فولدر ها از دامنه اصلی اعتبار می گیرند. مثلا dmservice.ir/blog

وب هاست یا میزبان وب چیست؟

هاست یا میزبان فضایی است که اطلاعات سایت در آن قرار می گیرد. برای این که سایت داشته باشید، محتوای سایت شما باید در یک هاست ذخیره شود. شما می توانید هاست را به صورت اشتراکی یا اختصاصی تهیه کنید.

CMS چیست؟

سیستم مدیریت محتوا یا CMS ابزاری است که به شما کمک می کند محتوای سایت را ایجاد و مدیریت کنید. به زبان ساده، سیستم های مدیریت محتوا مثل وردپرس، جوملا، مجنتو و … برای ساخت و مدیریت سایت کاربرد دارند.

معنی UI و UX در طراحی سایت

اصطلاح  UI و UX در طراحی سایت زیاد به کار برده می شود. UI یا User Interface به معنای رابط کاربری است و به همه المان های سایت گفته می شود که کاربر با آن ها تعامل دارد. UI سایت تجربه کاربری یا UX را تحت تاثیر قرار می دهد. تجربه کاربری یا UX به راحتی کاربر و احساساتی که حین کار کردن با سایت تجربه می کند اشاره دارد.

فرق وب سایت و وب پیج چیست؟

وب سایت به کل صفحات سایت گفته می شود که همه روی یک دامنه قرار دارند. مثلا به هر یک از صفحات دی ام سرویس که مراجعه کنید، هنوز در وب سایت دی ام سرویس هستید. اما وب پیج به هر یک از صفحات سایت گفته می شود که برای کاربر قابل مشاهده است. برای مثال شما الان در این وب پیج هستید اما اگر روی دوره های آموزشی دی ام سرویس کلیک کنید، وارد وب پیج دیگری می شوید.

سی پنل (Cpanel) چیست؟

سی پنل پرکاربردترین و محبوب ترین کنترل پنل میزبانی وب است که به شما امکان کنترل هاست و صفحات سایت را می دهد. یک کنترل پنل میزبانی محبوب دیگر که رقیب اصلی سی پنل به حساب می آید، دایرکت ادمین است.

استاتیک پیج و داینامیک پیج

استاتیک پیج (Static Page) صفحه ای از سایت است که مطالب آن ثابت هستند و برای همه کاربران به یک شکل ثابت نمایش داده می شود.

داینامیک پیج (Dynamic Page) برخلاف استاتیک پیج ثابت نیست و محتوای آن می تواند بر اساس نیاز یا درخواست کاربر تغییر کند.

یوزر فرندلی (User-Friendly) در طراحی سایت به چه معناست؟

یوزر فرندلی یا کاربر پسند اصطلاحی است که در طراحی سایت و حوزه های مرتبط کاربرد زیادی دارد. یوزر فرندلی بودن سایت به این معناست که کاربر بتواند به راحتی به امکانات سایت دسترسی داشته باشد و با آن کار کند و به طور کلی در سایت دچار مشکل یا سردرگمی نشود.

لینک داخلی چیست؟

زمانی که آدرس یک وب پیج یا وب سایت دیگر را در یکی از صفحات سایت قرار می دهید، یعنی به آن سایت لینک داده اید. زمانی که لینک به یکی از وب پیج های داخل سایت خودتان باشد (با همان دامنه) به آن لینک داخلی گفته می شود. لینک داخلی بین صفحات مختلف سایت ارتباط برقرار می کند و به کاربر کمک می کند به راحتی به صفحات مرتبط سایت دسترسی داشته باشد.

بک لینک (Back Link) چیست؟

بک لینک یا لینک خارجی (اکسترنال لینک) لینکی است که شما به یک وب پیج در دامنه ای متفاوت می دهید. لینک های خارجی در سئو سایت اهمیت زیادی دارند.

انکر تکست چیست؟

انکر تکست به متن لینک گفته می شود. برای مثال خدمات طراحی سایت فروشگاهی در این متن انکر تکست است چرا که لینک صفحه مقصد به آن پیوند شده است.

فاوآیکون (Favicon) چیست؟

به آیکون کوچکی که کنار هر تب مرورگر می بینید فاو آیکون گفته می شود که معمولا لوگوی برند است. در همین صفحه هم می توانید فاوآیکون دی ام سرویس را ببینید.

هدر Header در طراحی سایت چیست؟

هدر همان سربرگ سایت است که المان هایی مثل لوگو و منو های سایت در آن قرار می گیرد.

فوتر در طراحی سایت چیست؟

فوتر همان پانوشت سایت است که در پایین ترین قسمت صفحه قرار می گیرد و در آن المان هایی مثل آیکون های شبکه های اجتماعی، آدرس، حق کپی رایت و لینک های مهم سایت قرار می گیرد.

سپراتور در طراحی سایت

به خط های جدا کننده گرافیکی که در طراحی سایت از آن ها استفاده می شود، سپراتور گفته می شود.

سئو چیست؟

سئو یا بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو مجموعه ای تکنیک ها و قواعد برای بالا بردن رتبه سایت در موتور های جستجو است. گرچه سئو با طراحی سایت و کد نویسی ارتباط نزدیکی دارد اما زیر مجموعه هیچ یک از آن ها نیست.

URL یعنی چه؟

آدرس صفحه سایت که در نوار آدرس مرورگر می بینید، URL صفحه است.

منو سایت چیست؟

منو های سایت اصلی ترین ابزار جهت یابی کاربر در سایت هستند. در سایت می توان از چندین نوع منوی اصلی و فرعی استفاده کرد از جمله منو های کشویی، منوی فوتر، منوی flyout و منو های افقی و عمودی. استفاده درست و اصولی از منو می تواند به ارتقا تجربه کاربری کمک کند.

ساید بار (sidebar) چیست؟

احتمالا بار ها با ساید بار سایت های مختلف برخورد داشته اید اما شاید نام آن را نمی دانستید. نوار هایی که کنار سایت یا وبلاگ قرار می گیرند و در آن ها المان هایی مثل جستجو، جدیدترین مطالب، پر بازدید ترین مطالب، برچسب ها و … دیده می شود، سایدبار هستند.

تامبنیل (Thumbnails) در طراحی سایت چیست؟

به عکس های کوچکی که در سایت در کنار نوشته ها یا بخش های مختلف قرار می گیرند و نسخه کوچک شده عکس اصلی هستند، تامبنیل گفته می شود.

اچ تی ام ال (HTML) در طراحی سایت چیست؟

زبان اصلی در طراحی سایت HTML است که به شما امکان می دهد اسکلت اصلی سایت را طراحی کنید. HTML در حقیقت یک زبان نشانه گذاری است که از عناصر متنوعی تشکیل می شود.

جاوا اسکریپت (JS) چیست؟

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی است که از آن در طراحی سایت استفاده می شود. کد های جاوا اسکریپت توسط مرورگر کاربر اجرا می شود و سمت سرور نیست. با توجه به تعاملی بودن جاوا اسکریپت، این زبان در صفحات آنلاین که کاربر با آن ها تعامل مستقیم دارد کاربرد زیادی دارد.

سی اس اس (CSS) چیست؟

یک زبان پر کاربرد دیگر در طراحی سایت CSS است. همه طرح های گرافیکی سایت با CSS نوشته می شوند. در واقع اسکلت سایت با html و ظاهر آن با css نوشته می شود.

خوراک فید (RSS Feed) چیست؟

آر اس اس یا خوراک فید یک فایل با فرمت XML است که همزمان با محتوای سایت به روز می شود. در سایت های خبری کاربرد بیشتری دارد و چکیده ای از متن هر خبر را در صفحه اصلی نمایش می دهد.

VALID در طراحی سایت چیست؟

در طراحی سایت VALID به صفحاتی گفته می شود که هیچ خطایی در کد HTML و XHTML ندارند. خطا های صفحه را می توانید با ابزارهایی مثل W3C شناسایی کنید.

اسکریپت (script) در طراحی سایت چیست؟

اسکریپت در طراحی سایت به ابزار هایی گفته می شود که از طریق کد نویسی ایجاد می شوند و می توانند قابلیت هایی را به سایت اضافه کنند. مثلا درگاه های پرداخت آنلاین در طراحی سایت های فروشگاهی اسکریپت هستند.

W3C در طراحی سایت چیست؟

همانطور که اشاره کردیم یکی از ابزار های کاربردی در تشخیص خطاهای طراحی سایت، W3C است. این ابزار کار تعیین استاندارد های طراحی سایت را انجام می دهد.

Responsive در طراحی سایت به چه معناست؟

ریسپانسیو که به فارسی واکنش گرا ترجمه می شود، حالتی است که در آن سایت شما در دستگاه های مختلف به درستی نمایش داده می شود و به هم ریختگی در آن ایجاد نمی شود. از آنجایی که اندازه نمایشگر در کامپیوتر، تبلت و موبایل متفاوت است، سایت هایی که ریسپانسیو نیستند دچار به هم ریختگی در دستگاه های مختلف می شوند.

یکی از فاکتور های رتبه دادن گوگل به سایت ریسپانسیو بودن و سازگار بودن با موبایل است.

تعریف متا تگ در طراحی سایت

متا تگ ها شناسه هایی هستند که اطلاعات صفحه را در اختیار موتور های جستجو و مرورگر ها قرار می دهند. متا تگ ها انواع مختلفی دارند که در مقاله متا در سئو چیست به آن ها پرداخته ایم.

تعریف ALT tag در طراحی سایت

برچسب جایگزین یا alt tag به عنوان متن توضیح دهنده عکس به کار می رود تا زمانی که به هر دلیلی عکس برای کاربر باز نشد، توضیح متنی آن را ببیند.

کش (CACHE) در طراحی سایت چیست؟

وقتی یک بار صفحه سایت را باز می کنید صفحه برای شما کش می شود تا زمانی که مجددا به همان صفحه مراجعه می کنید، سرعت لود بیشتر باشد.

یادگیری اصطلاحات طراحی سایت

در این مقاله به بخشی از پرکاربردترین اصطلاحات طراحی سایت اشاره کردیم اما توجه داشته باشید که طراحی سایت حوزه وسیعی است که در آن از اصطلاحات گسترده ای استفاده می شود. اصطلاحات وردپرس، اصطلاحات سئو، اصطلاحات برنامه نویسی و طیف وسیعی از اصطلاحات انگلیسی در طراحی سایت کاربرد دارند.

اگر به یادگیری طراحی سایت علاقمند هستید می توانید سایر مقالات آموزشی ما را بخوانید یا در دوره های آموزشی آکادمی دی ام سرویس شرکت کنید.

 

جدیدترین مقالات
0 0 رای ها
امتیازدهی به مطلب
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها