DMSERVICE

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
متا در سئو چیست؟

متا در سئو چیست؟

متا در سئو چیست؟

متا تگ ها بخش هایی از کد هستند که اطلاعات مهمی را درباره سایت شما به موتور جستجو می دهند، مثل این که سایت شما چگونه باید در نتایج نمایش داده شود. کار دیگری که متا تگ ها انجام می دهند این است که به مرورگر می گویند چگونه سایت را برای شما نمایش دهد.

هر صفحه وبسایت متا تگ دارد اما متا تگ ها فقط در کد HTML قابل دیدن هستند. در این مقاله از سایت شرکت طراحی سایت و سئو dmservice به این سوال پاسخ می دهیم که متا در سئو چیست و مهم ترین متا تگ های سئو را با هم بررسی می کنیم.

نقش تگ متا در سئو چیست؟

در هر صفحه سایت کد ها زیادی وجود دارد که بخش اعظم آن کد های html هستند. کد html به تگ های مختلف تقسیم می شوند. اکثر این تگ ها صفحه وکارکرد آن را می سازند اما بخشی از آن ها کاری با محتوا، کارکرد یا حتی ظاهر سایت ندارند. به این دسته از تگ های html، تگ های یا تگ های <meta> گفته می شود. کار این کد ها ایجاد ارتباط بهتر بین سایت و موتور های جستجو (مثلا گوگل) است.

تگ های متا تگ های HTML هستند که اطلاعاتی را درباره صفحه به موتور های جستجو و سایر کلاینت ها می دهند. کلاینت ها متا تگ ها را پردازش کرده و کد های دیگر را نادیده می گیرند. متا تگ ها به بخش هد <head> صفحه اضافه می شوند و معمولا ظاهری به شکل زیر دارند:

<!DOCTYPE html>
<html>
<head>
<meta charset=”utf-8″>
<meta name=”description” content=”Author: A.N. Author, Illustrator: P. Picture, Category: Books, Price:  £9.24, Length: 784 pages”>
<meta name=”google-site-verification” content=”+nxGUDJ4QpAZ5l9Bsjdi102tLVC21AIh5d1Nl23908vVuFHs34=”>
<title>Example Books – high-quality used books for children</title>
<meta name=”robots” content=”noindex,nofollow”>
</head>
</html>

اگر از سیستم های مدیریت محتوا مثل وردپرس استفاده می کنید، شاید نتوانید HTML سایت را به صورت مستقیم ادیت کنید یا شاید نخواهید این کار را بکنید. به جای این کار، ممکن است CMS شما صفحه ای برای تنظیمات موتور جستجو یا مکانیزم دیگری برای تنظیم تگ های متا داشته باشد.

اگر می خواهید به سایت خود متا تگ اضافه کنید، آموزش تنظیم <head> سایت را در CMSی که از آن استفاده می کنید سرچ کنید (مثلا اضافه کردن متا تگ به وردپرس)

متا تگ های مهم در سئو

متا تگ title و متا تگ دیسکریپشن دو تا از مهم ترین و اصلی ترین متا تگ های سئو هستند اما متا تگ های مهم در سئو به این دو مورد ختم نمی شوند. در ادامه به معرفی و بررسی متا تگ های مهم در سئو می پردازیم.

1. متا تگ تایتل

متا تایتل همان عنوان صفحه است که گوگل و اکثر موتور جستجو ها آن را در نتایج نمایش می دهند. البته گوگل همیشه متا تایتل را نمایش نمی دهد و گاهی اوقات چیز متفاوتی نمایش می دهد.

اهمیت متا تایتل برای سئو از زبان گوگل

تایتل ها برای ارائه سریع یک دید کلی به کاربر درباره محتوای نتایج و ارتباط آن با چیزی که جستجو کرده اند ضروری هستند. تایتل اغلب بخش اصلی اطلاعات است که هنگام تصمیم گیری برای کلیک کردن روی ننیجه از آن استفاده می شود بنابراین مهم است که از تایتل های با کیفیت برای صفحات سایت استفاده شود.

روش اضافه کردن تگ تایتل به صفحه

کد زیر را در بخش <head> صفحه اضافه کنید:

<title> تایتل صفحه </title>

اگر از وردپرس استفاده می کنید، یک پلاگین سئو مثل یواست را نصب کنید. این پلاگین بخشی را برای اضافه کردن تگ تایتل در ویرایشگر صفحه به شما می دهد.

2. متا دیسکریپشن

متا دیسکریپشن محتوای صفحه را خلاصه می کند. موتور های جستجو اغلب متا دیسکریپشن را در نتایج جستجو نمایش می دهند.

اهمیت متا دیسکریپشن برای سئو از زبان گوگل

تگ متا دیسکریپشن معمولا با یک خلاصه کوتاه و مرتبط از موضوع صفحه به کاربر اطلاعات می دهد و توجه او را جلب می کند. متا دیسکریپشن مثل تبلیغی است که کاربر را متقاعد می کند آنچه در صفحه سایت است دقیقا چیزی است که به دنبالش میگردد.

البته به گفته گوگل متا دیسکریپشن ها مستقیما یا فاکتور برای رنکینگ نیستند:

با وجودی که ما گاهی اوقات از متا تگ دیسکریپشن برای اسنیپتی که نمایش می دهیم استفاده می کنیم، برای رتبه دادن به صفحه از آن استفاده نمی کنیم.

روش اضافه کردن تگ متا دیسکریپشن به صفحه

کد زیر را در بخش <head> صفحه اضافه کنید:

<meta name=”description” content=”Place the meta description text here.”>

اگر از وردپرس استفاده می کنید می توانید متا دیسکریپشن را در یواست اضافه کنید.

3. متا تگ ربات ها

متا تگ ربات به موتور های جستجو می گوید که چگونه باید صفحات سایت را کرال کنند.

اهمیت متا تگ ربات برای سئو

استفاده از attribute غلط در تگ متا ربات می تواند اثرات وحشتناکی روی رتبه سایت شما در نتایج سرچ گوگل داشته باشد. سئو سایت شما به درکی که از این تگ و استفاده درست از آن دارید بستگی دارد.

در تگ متا ربات می توانید از موارد زیر استفاده کنید:

Index: به ربات می گوید که این صفحه را ایندکس کن

Noindex: به ربات می گوید این صفحه را ایندکس نکن

Follow: به ربات می گوید لینک های این صفحه را کرال کن و به آن ها اعتبار بده

Nofollow: به ربات ها می گوید لینک ها را کرال نکن و به آن ها اعتباری نده

شما می توانید این value ها را به شیوه های زیر ترکیب کنید:

<meta name=”robots” content=”noindex, nofollow”>

<meta name=”robots” content=”index, follow”>

<meta name=”robots” content=”noindex, follow”>

<meta name=”robots” content=”index, nofollow”>

همچنین می توانید از کد <meta name=”robots” content=”none”> استفاده کنید که مشابه noindex، nofollow است. وارد نکردن کد متا ربات معادل  index, followاست.

روش اضافه کردن تگ ربات به صفحه

کد مورد نظرتان را از بخش بالا کپی کرده و در بخش <head> صفحه پیست کنید. در وردپرس می توانید برای اضافه کردن تگ ربات به صفحه از تنظمیات پیشرفته افزونه یواست استفاده کنید.

4. تگ متا ویوپورت

تگ متا ویوپروت meta viewport قسمت های قابل مشاهده صفحه را مشخص می کند. این کد به مرورگر می گوید که چگونه صفحه را در دستگاه های مختلف با سایز نمایشگر های مختلف (دسکتاپ/تبلت/گوشی) نمایش دهد.

اهمیت تگ متا ویوپورت برای سئو به گفته گوگل

گوگل می گوید که “وجود این تگ به گوگل می گوید که این صفحه موبایل-فرندلی است”. این امر بسیار مهم است چون گوگل به صفحاتی که موبایل-فرندلی هستند رتبه بسیار بالاتری می دهد.

اگر صفحه شما با موبایل سازگار نباشد، کاربر بعد از باز شدن صفحه بلافاصله آن را می بندد چون خواندن مطالب به این نحو بسیار دشوار است و نمی شود به درستی از امکانات سایت استفاده کرد. برگشتن سریع کاربر از صفحه سایت به گوگل این سیگنال را می دهد که صفحه شما مشکل دارد و کاربر در آن نمی ماند. همین امر باعث می شود گوگل رتبه سایت را بگیرد.

روش اضافه کردن تگ متاویوپورت به صفحه

برای اضافه کردن تگ متاویوپورت به صفحه کد زیر را در بخش <head> سایت اضافه کنید:

<meta name=”viewport” content=”width=device-width, initial-scale=1.0″>

توجه داشته باشید که الزامی نیست حتما attribute این کد به صورت width=device-width, initial-scale=1.0 نوشته شود اما متداول ترین نوع آن به همین صورت است و برای اکثر صفحات این کد درست عمل می کند.

توجه داشته باشید که اضافه کردن تگ meta viewport مشکلات بنیادی نمایش صفحه در موبایل را که ناشی از نوشته نشدن استایل های CSS برای عرض های مختلف است، حل نمی کند. اگر با اضافه کردن تگ متا ویوپورت مشکل نمایش صفحه در موبایل حل نشد با توسعه دهندگان وب مشورت کنید.

5. تگ meta charset

تگ meta charset انکودینگ کاراکتر ها را در صفحه وب مشخص می کند. به بیان ساده تر، این تگ به مرورگر می گوید که متن صفحه چطور باید نمایش داده شود.

صد ها نوع تنظیم کاراکتر وجود دارد اما دو تا از متداول ترین آن ها عبارتند از:

UTF-8 – انکودینگ کاراکتر برای یونیکد

ISO-8859-1 – انکودینگ کاراکتر برای الفبای لاتین

اهمیت تگ meta charset برای سئو

استفاده از انکودینگ اشتباه برای کارکتر ها می تواند باعث شود متن به درستی در مرورگر به نمایش در نیاید.

مشکلات فرمت کاراکتر به یوزر اکسپرینس لطمه می زند و می تواند باعث شود صفحه سایت شما به درستی نمایش داده نشود. این امر باعث مشکلاتی برای سئو می شود همچون:

  • کسی به سایت شما لینک نمی دهد
  • بانس ریت شما بالا می رود، تایم آن پیج کم شده و dwell time کاهش می یابد
  • موتور های جستجو نمی توانند محتوای صفحه شما را بفهمند.

گوگل پیشنهاد می کند تا جای ممکن از Unicode/UTF-8 استفاده کنید.

روش اضافه کردن تگ meta charset

کد زیر را در بخش <head> سایت اضافه کنید:

<meta charset=”UTF-8″>

اگر از HTML4 یا پایین تر استفاده می کنید، کد زیر را وارد کنید:

<meta http-equiv=”Content-Type” content=”text/html;charset=UTF-8″>

اگر مطمئن نیستید که از کدام ورزن html استفاده می کنید، در سورس کد دنبال <!doctype html> بگردید. اگر پیدا کردید یعنی از HTML5 استفاده می کنید.

6. تگ Meta refresh redirect

تگ Meta refresh redirect به مرورگر می گوید که بعد از گذشت زمان مشخص کاربر را به یک url متفاوت هدایت کند.

اهمیت تگ Meta refresh redirect برای سئو

اهمیت تگ Meta refresh redirect در سئو این است که نباید از آن استفاده کنید، البته گوگل از این تگ ها پشتیبانی کرده و به آن ها احترام می گذارد اما برای سئو مضر هستند چون:

همه  مرورگر ها از آن ها پشتیبانی نمی کنند

می توانند برای کاربر گیج کننده باشند و مشکلات امنیتی ایجاد کنند

صفحه قبل از دیدن url مقصد نیاز به تجزیه تحلیل دارد که زمان بر است

7. تگ متا کیوورد

بعضی ها می گویند که تگ متا کیوورد را با لیستی از کیوورد های هدف پر کنید اما این اصلا توصیه خوبی نیست و در حقیقت کار بی فایده ای است. گوگل از سال 2009 به بعد دیگر از متا کیوورد استفاده نمی کند چون بسیاری از سایت ها از تگ متا کیوورد سواستفاده می کردند و تعداد زیادی کروود غیر مرتبط را در آن وارد می کردند که بازدید کنندگان نمی توانستند آن ها را ببینند. به همین دلیل خیلی سال پیش گوگل استفاده از تگ متاکیوورد را متوقف کرد.

بینگ در سال 2011 استفاده از متا تگ کیوورد را یک سیگنال اسپم در نظر گرفت. به همین دلیل بهتر است تگ متا کیوورد را از سایت خود حذف کنید.

تگ های متا برای سئو سایت

در این مقاله به بررسی متا تگ ها و اهمین آن ها برای سئو پرداختیم و 6 تا از مهم ترین تگ ها را توضیح دادیم. امیدواریم مطالعه این مقاله به شما کمک کرده باشد متا تگ ها و اهمیت آن ها را بهتر درک کنید.

جدیدترین مقالات
0 0 رای ها
امتیازدهی به مطلب
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها