DMSERVICE

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
مدیر سئو کیست ؟ وظایف مدیر سئو چیست ؟

مدیر سئو کیست : چه مهارت ها و چه وظایفی دارد ؟

عناوین مطلب

بازاریابی دیجیتال یکی از الزامات هر کسب و کار یا سازمانی است که می‌خواهد مورد توجه قرار گیرد. یکی از مهارت‌های مورد نیاز در بازاریابی دیجیتال، مدیریت ارشد سئو است. بهینه سازی موتورهای جستجو برای هر شرکت نوظهور به یک امر ضروری تبدیل شده است. یک مدیر سئو مهارت‌هایی دارد که در صنعت بسیار مورد توجه هستند. شاید بسیاری از کارشناسان هم بتوانند محتوا و حتی یک استراتژی محتوا تدوین کنند؛ اما تلاش‌های تیم محتوا بدون سئوی مناسب به جایی نمی‌رسد. اگر علاقه‌مند هستید که بدانید یک سئو منیجر در دنیای دیجیتال مارکتینگ چه نقشی دارد، در ادامه با ما همراه باشید.

مفهوم سئو برای مبتدیان

هر جستجویی که شما در گوگل انجام می‌دهید وابسته به کلمات کلیدی است. از کلمات کلیدی برای انتخاب نوع محتوای سایت بر اساس کلمات وارد‌شده در فیلد جستجو، استفاده می‌شود. گوگل از تکنیک‌های مختلف جستجو برای یافتن بهترین اطلاعات ممکن استفاده می‌کند. هرچه منبع بهتر باشد، در رتبه بندی بالاتری ظاهر می‌شود. کسب رتبه برتر آسان نیست؛ زیرا گوگل از لیستی از الگوریتم‌ها استفاده می‌کند تا بهترین نتایج را برای نشان‌دادن به کاربران خود پیدا کند و این الگوریتم‌ها مدام در تغییرند. شما به عنوان یک مدیر بخش سئو باید روی تحقیقات سئوی تیم بازاریابی دیجیتال برای اجرای کمپین‌های موثر و همچنین بهینه‌سازی وب سایت، صفحات رسانه‌های اجتماعی و سایر تلاش‌های محتوایی شرکت نظارت کنید.

مسئولیت‌ها و وظایف مدیر سئوی وب سایت

در نگاه اول، شرح شغل یک مدیر سئو ممکن است چندان متفاوت از یک مدیر بازاریابی به نظر نرسد. هر دو اهداف یکسانی دارند، یعنی افزایش شهرت و فروش؛ اما نقش سئو منیجر مبتنی بر فناوری است و نسبت به مدیر بازارایابی بسیار تخصصی‌‌تر است. وظایف کلی یک مدیر سئو شامل موارد زیر است:

  • بهینه سازی و مدیریت سئو سایت، رسانه‌های اجتماعی و محتوا
  • مدیریت محتوای وب سایت
  • ایجاد و پرورش یک جامعه آنلاین
  • ایجاد بک لینک
  • استراتژی سئو
  • سازماندهی و برنامه‌ریزی برای کمپین
  • نظارت بر وب سایت و تجزیه و تحلیل کاربران
  • نظارت بر عملکرد اعضای تیم سئو
  • مدیریت پروژه دیجیتال مارکتینگ عمومی
  • تحقیق کلمات کلیدی
  • تحلیل بازار

این موارد از ضروری‌ترین وظایف مدیران ارشد سئو است که مسلماً اجرای آن‌ها نیاز به تجربه بالا و آموزش‌های کافی دارد.

مهارت‌های مورد نیاز یک مدیر ارشد سئو

مدیران سئو نه فقط به آموزش کسب و کار و بازاریابی، بلکه به آموزش در برخی از انواع علوم کامپیوتر نیز نیاز دارند. این نقش جز مشاغل T شکل است. بازاریابی T-Shaped به این معنی است که شما در مجموعه گسترده‌ای از مهارت‌ها دارای مقداری اطلاعات باشید و در یک یا چند مورد تخصص و توانایی عمیقی داشته باشید. مدیریت SEO یک نقش بسیار نتیجه محور است و شما باید شواهدی را ارائه کنید که نشان دهد موقعیت یک شرکت را در رتبه‌بندی جستجو افزایش داده‌اید. از شما انتظار می‌رود که ایده‌های تولید محتوا و برنامه‌ریزی بر اساس تجزیه و تحلیل و داده‌ها ارائه دهید. شما باید ابزارهای تحلیلی مورد استفاده در صنعت، به ویژه تبلیغات گوگل ادز و آنالیتیکس را بشناسید. بسته به موقعیت، ممکن است از شما خواسته شود که نشان دهید تجربه مدیریت پروژه دارید. همچنین ممکن است شما با کارفرمایانی روبرو شوید که مدرک دانشگاهی در رشته علوم کامپیوتر و IT را داشته باشید. داشتن درک کافی از زبان‌های برنامه نویسی مانند HTML، جاوا اسکریپت و CSS نیز برای شما لازم است.

تقویت مهارت ها برای موفقیت

افراد برای موفقیت به عنوان یک متخصص سئو، باید مهارت‌های خود را به صورت T شکل تقویت کنند. در زیر چند زمینه برای تقویت مهارت‌های سئو منیجر معرفی شده است:
استراتژی
شما باید یک چشم انداز استراتژیک داشته باشید؛ بنابراین می‌توانید برنامه‌ای را تعریف کنید که دارای چشم انداز بلندمدت متناسب با اهداف و مقاصد شرکت باشد. شما نیاز به بینش و توانایی تشخیص اهداف، شناسایی روندهایی که ممکن است بر آن اهداف تأثیر بگذارند و دیدگاه‌هایی برای مطرح‌کردن با مدیران ارشد شرکت، دارید.
تاکتیک‌های به روز شده
هر استراتژی نیاز به تاکتیک‌هایی دارد که به شما در رسیدن به اهدافتان کمک می‌کند. مهم‌ترین مسئله در سئو به‌ کارگیری مؤثرترین تاکتیک‌های جستجوی ارگانیک است که مدام هم در حال تغییر هستند. شما باید در جنبه‌های مختلف تکنولوژی به روز بمانید؛ زیرا آنچه امروز کار می‌کند، فردا نتیجه نخواهد داد. به عنوان مثال، سئوکاران کلاه سفید می‌توانند تاکتیک‌هایی را از سئوکاران کلاه سیاه یاد بگیرند.
محتوا
یادگیری بازاریابی محتوایی یک امر ضروری برای مدیر سئو است؛ زیرا تاکتیکی است که در کنار سئو به شما کمک می‌کند تا نسخه بهینه‌شده سئو را بنویسید. اگر بتوانید هر دو را با هم مدیریت کنید، به نفع شماست. یک مدیر SEO که بتواند تحقیق کلمات کلیدی، برنامه‌ریزی کمپین، نظارت بر محتوای با کیفیت، توزیع محتوا و تجزیه و تحلیل را انجام دهد، بی‌شک مهم‌ترین فرد در دنیای بازاریابی دیجیتال است.
تجزیه و تحلیل داده‌ها
مدیران سئو باید توانایی تجزیه و تحلیل داده‌ها، از جمله داده‌های ساختاریافته را داشته باشند. اگر نحوه عملکرد شما در راستای استراتژی تدوینی‌تان باشد، قطعاً در آن شغل خواهید ماند. همچنین شما باید عملکرد خود را با تجزیه و تحلیل محک بزنید و نتایج واضحی را از رشد و بهبود نشان دهید.
برندسازی
برندسازی یک مهارت فراگیر است که در شغل شما معجزه می‌کند و یک مدیر سئو باید مهارت برندسازی را داشته باشد.
مهارت‌های نرم
شما به عنوان مدیر سئو با افراد مختلفی سر و کار خواهید داشت؛ به همین دلیل باید مهارت‌های مدیریتی خود را در تمام سطوح نشان دهید. شما باید انتظارات سایر پرسنل را مدیریت کنید و بدون اینکه کسی را از خود دور کنید، آن‌ها را به انجام کارهایی که مدنظرتان است، متقاعد کنید. در این نقش، به افرادی در سطوح بالا در کنار خود نیاز دارید تا بتوانید برنامه خود را عملی کنید.

جمع‌بندی

مدیریت سئو مانند یک چرخه است که باید یک برنامه را تدوین کند، نتایج را تجزیه و تحلیل کند و دوباره برنامه را بازسازی کند؛ اما در عین حال بسیار استراتژیک است. یک سئو منیجر موقعیت چالش برانگیزی دارد که فرصت‌های زیادی برای پیشرفت ایجاد می‌کند و در ازای وظایفش دستمزد بالایی هم دریافت می‌کند. امیدواریم که مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد و منتظر خواندن نظرات شما در قسمت دیدگاه‌ها هستیم.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مطلب
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها