لینک سازی خارجی یکی از مهم ترین و کاربردی ترین مهارت های یک کارشناس سئو است که موفقیت یا شکست او را در کار سئوی وبسایت تعیین می کند.
اکثر سئوکاران داخل و خارج ایران باور دارند که لینک سازی خارجی مهم ترین منبع برای رتبه گرفتن سایت است.
اگر می خواهید وارد بازار کار سئو شوید، یا سئو کار هستید و قصد دارید کیفیت کار خودتان را ارتقا دهید، به جرات می توان گفت یادگیری اصولی لینک سازی خارجی وبسایت یکی از مهم ترین و ضروری ترین کار هایی است که باید انجام دهید.
لینک سازی چیست؟
لینک یا هایپرلینک به بازدیدکنندگان وبسایت ها اجازه می دهد از یک صفحه به صفحه دیگر بروند. مثلا لینک خارجی بازدید کنندگان را از یک دامنه به دامنه دیگر می فرستد، مثل زمانی که یک خبرنگار سایت منبع خبر را پایین صفحه لینک می کند.
لینک سازی خارجی یعنی دریافت لینک از سایت های دیگر به سایت خودتان. وقتی کسی لینک صفحه سایت شما را به وبسایت خودش اضافه می کند، به اصطلاح به شما بک لینک یا لینک خارجی داده. فایده لینک سازی این است که کاربران از سایت های دیگر به سایت شما ارجاع داده می شوند و ترافیک سایت شما افزایش می یابد. فایده دیگر لینک سازی کمک به سئو سایت است. در حقیقت لینک سازی بخش جدایی ناپذیر سئو است.
انواع لینک سازی در سئو سایت
ساختن لینک در وبسایت به دو دسته اصلی تقسیم می شود که به صورت مختصر عبارتند از :
- لینک سازی داخلی
- لینک سازی خارجی
شما علاوه بر این که می توانید از وبسایت های دیگر لینک دریافت کنید، می تواند با ساختن لینک داخلی برای سایت خود در نتایج موتورهای جست و جو خصوصا گوگل جایگاه بالاتری رو کسب کنید. لینک سازی داخلی هم به سئوی سایت شما کمک می کند هم ترافیک را بین صفحات مختلف سایت موازنه می کند. لینک داخلی بازدیدکنندگان را به صفحات مختلف یک دامنه هدایت می کند، مثلا شما می توانید در صفحه اصلی (هوم پیج) وبسایت خود یک لینک به قسمت بلاگ سایت بدهید. این کار هم تجربه کاربری را بهتر می کند هم رنکینگ صفحات وبسایت را یکدست می کند.
لینک سازی خارجی چیست؟
لینک خارجی هایپرلینکی است که به دامنه ای به جز دامنه مبدا که لینک در آن قرار داد، اشاره داشته باشد. یعنی ما در لینک خارجی یک سورس داریم (صفحه ای که لینک در آن قرار دارد) و یک تارگت یا هدف (صفحه ای که به آن لینک شده). اگر یک سایت دیگر به سایت شما لینک بدهد، یعنی شما لینک خارجی دریافت کرده اید. برعکس، اگر شما هم به یک سایت خارجی لینک دهی کنید، لینک خارجی به آن سایت داده اید.
لینک خارجی همانند مهر تاییدی بر اعتبار و کیفیت محتوای شما عمل می کند و به موتور های جستجو نشان می دهد که صفحه شما ارزش رتبه خوب را دارد.
انواع لینک سازی خارجی
لینک های خارجی به دو دسته کلی تقسیم می شوند:
لینکسازی خارجی فالو follow یا Dofollow
لینک خارجی فالو به کرالر های موتور جستجو اجازه می دهند که لینک را دنبال کنند و به سایت لینک شده اعتبار دهند. این نوع لینک می تواند رتبه وبسایت شما را ارتقا دهد.
لینکسازی خارجی نوفالو nofollow
لینک خارجی نوفالو به کرالر های موتور جستجو اجازه دنبال کردن لینک و دادن اعتبار به آن را نمی دهد. برای نوفالو کردن لینک باید به آن تگ rel=’nofollow’ اضافه کنید.
در تازه ترین تغییرات استراتژی لینک سازی گوگل دو نوع لینک خارجی دیگر اضافه شده است:
لینک خارجی اسپانسر
اگر کسی برای دریافت لینک از یک سایت دیگر هزینه ای پرداخت کند، آن لینک به عنوان لینک خارجی اسپانسر مشخص می شود. برای مشخص کردن لینک خارجی اسپانسر باید از تگ Rel=”sponsored” استفاده کنید.
لینک خارجی ugc
لینک خارجی ugc یا user generated content به معنی محتوای تولید شده توسط کاربر به لینک هایی اطلاق می شود که از طریق محتوای تولید شده توسط کاربران اضافه می شوند. مثلا اگر شما در سایتتان یک فروم دارید و یکی از کاربران در آن یک لینک به صفحه خاصی می دهد، باید آن لینک را با تگ rel=”ugc”مشخص کنید.
شما همیشه می توانید از ترکیب این تگ ها استفاده کنید، مثلا برای لینک خارجی نوفالو اسپانسر باید از تگ زیر استفاده شود:
Rel=”nofollow sponsored”
این یعنی لینک از طریق پرداخت هزینه به وبسایت ایجاد شده و نوفالو است یعنی قصد نداریم اعتبار سایتی که لینک در آن قرار گرفته به سایت مقصد منتقل شود.
تفاوت لینک سازی داخلی و خارجی
به تعریف لینک سازی و انواع آن یعنی لینک سازی خارجی و داخلی پرداختیم. تفاوت عمده لینک سازی داخلی و خارجی این است که مقصد لینک خارجی یک وبسایت یا دامنه دیگر است اما مقصد لینک داخلی یک صفحه در همان وبسایت و دامنه است.
لینک سازی خارجی نسبت به لینک سازی داخلی اعتبار بیشتری به صفحه می دهد با این حال لینک سازی داخلی هم از اهمیت بالایی برخوردار است و می تواند تجربه کاربری را تا حد زیادی ارتقا داده و بازدید را بین صفحات مختلف سایت موازنه کند.
اهمیت لینک سازی خارجی سئو
موتور های جستجو زمانی که می خواهند به یک صفحه رتبه یا رنکینگ بدهند، به لینک سازی داخلی و خارجی آن صفحه توجه دارند. نحوه رتبه دادن موتور های جستجو به این صورت است که صفحات وب سایت شما را کرال (Crawl) می کنند و از اطلاعات به دست آمده استفاده می کنند تا تعیین کننده محتوای صفحه شما از لحاظ کیفیت چه رتبه ای دارد و چقدر می تواند سوالات بازدید کننده را به صورت دقیق پاسخ دهد.
مثلا موتور های جستجو هنگام کرال کردن صفحات شما مشخص می کنند که شما چقدر از کلمه کلیدی های مرتبط و پر سرچ در محتوای صفحه استفاده کرده اید. زمانی که شما در صفحه سایت لینک سازی داخلی داشته باشید، کرالر های موتور جستجو به راحتی به صفحات مرتبط سایت شما هدایت می شوند و می توانند صفحات دیگر را هم شناسایی کنند.
لینک سازی خارجی چه فایده ای دارد؟
موتور های جستجو لینک های خارجی سایت شما را هم بررسی می کنند و با بررسی تعداد وبسایت های معتبر و با کیفیتی که به صفحه سایت شما لینک داده اند، مشخص می کنند که صفحه شما در نتایج جستجو چه رتبه ای می گیرد.
هر لینک خارجی از یک منبع معتبر مدرکی است که نشان می دهد محتوای شما ارزش لینک دادن داشته و بنابراین ارزش این را دارد که در نتایج جستجو رتبه بالایی بگیرد و مخاطبان بتوانند به راحتی به آن دسترسی پیدا کنند.
فواید لینک سازی خارجی برای سئو چیست؟
تا اینجا از اهمیت فوق العاده لینک سازی خارجی برای سئو وبسایت گفتیم و اشاره کردیم که لینک سازی خارجی یکی از مهم ترین و قدرتمند ترین ابزارهای یک سئو کار برای رتبه گرفتن در گوگل و سایر موتور های جستجو است.
تعداد لینک های خارجی معتبر سایت شما تاثیر عمده ای روی رتبه سایت شما در نتایج جستجو دارد. در حقیقت یک بررسی روی فاکتور های رنکینگ در موتور های جستجو نشان داده است که دریافت لینک خارجی مهم ترین عامل در گرفتن رتبه بالا در نتایج جستجوی گوگل است. بین تعداد لینک های خارجی معتبر یک سایت و رتبه ای که آن وبسایت در نتایج جستجو می گیرد یک رابطه مستقیم وجود دارد.
اگر بخواهید فواید لینک سازی خارجی را به صورت خلاصه بیان کنیم، باید به چهار مورد زیر اشاره کنیم:
1. لینک سازی خارجی باعث ارتقا رتبه سایت می شود
موتور جستجو هایی مثل گوگل برای تشخیص این که چه سایت هایی باید رتبه برتر را در نتایج جستجو بگیرند، از یک الگوریتم استفاده می کنند. درباره جزئیات الگوریتم رنک دهی گوگل اطلاعاتی در دست نیست اما شرکت گوگل درباره نحوه رتبه دهی به سایت ها و کار هایی که باید برای رتبه گرفتن در نتایج گوگل انجام دهیم، یک سری توصیه و دستورالعمل ارائه می کند.
به عنوان نمونه، گوگل به سایت هایی که هیج لینکی ندارند رتبه نمی دهد، به ویژه اگر رقبایی در همان حوزه یا با کلمه کلیدی های مشابه داشته باشند. هر چه کیفیت بک لینک (لینک خارجی) به سایت شما بالاتر باشد، رتبه شما در گوگل بالاتر خواهد بود. البته فاکتور های دیگری هم روی رتبه سایت تاثیر دارند.
از طرف دیگر گوگل سایت هایی را که برای گول زدن الگوریتم ها تعداد زیادی لینک خارجی بی کیفیت می سازند، پنالتی می کند.
2. لینک سازی خارجی به سایت اعتبار می دهد
هدف الگوریتم های موتور های جستجو این است که به مخاطب (یعنی شخصی که در موتور جستجو عبارتی را سرچ می کند) بهترین، مرتبط ترین و مفید ترین نتایج را نشان دهند. زمانی که چندین سایت معتبر به سایت شما لینک می دهند، این لینک ها مثل مهر تاییدی بر اعتبار محتوای سایت شما عمل می کنند و به موتور جستجو نشان می دهند که سایت شما هم معتبر است.
باور بر این است که اگر سایت شما محتوای با کیفیت نداشته باشد، احتمال این که سایت های دیگر به آن لینک خارجی بدهند کم است.
اگر می خواهید در گوگل رتبه خوبی بگیرید باید توجه داشته باشید که 5 تا لینک با کیفیت از 50 تا لینک بی کیفیت به مراتب بهتر است. همچنین 5 تا بک لینک از 5 سایت مختلف بهتر از 5 تا بک لینک از یک سایت مشخص نتیجه می دهد. به همین دلیل است که روی آموزش اصولی و جامع لینک سازی خارجی سایت تا این اندازه تاکید می شود.
3. لینک سازی خارجی باعث می شود سایت شما راحت تر و بیشتر دیده شود
زمانی که شما وقت و انرژی لازم را برای تولید محتوای با کیفیت و لینک سازی اصولی صرف می کنید، ترافیک سایت شما بیشتر خواهد شد. شما با این کار می توانید از چندین سایت مختلف مخاطب جذب کنید. با افزایش بازدیدکننده، شانس شما برای کسب درآمد نیز بیشتر خواهد شد.
مثلا اگر شما سایتی دارید که در آن محصول خاصی می فروشید، هر چه بازدید کننده سایت بیشتر باشد، شانس تبدیل آن ها به خریدار محصول بیشتر است و بنابراین فروش بیشتری خواهید داشت.
4.لینک سازی خارجی شما را در حوزه فعالیتتان به یک مرجع تبدیل می کند
لینک سازی اصولی به سایت یا برند شما این فرصت را می دهد که در حوزه فعالیتتان به یک مرجع معتبر تبدیل شوید. وقتی شما محتوای با کیفیت و جذاب تولید کنید که برای مخاطب مفید باشد، در حوزه فعالیتتان محبوبیت و اعتبار کسب خواهید کرد.
هر چه اعتبار شما بیشتر باشد و رنک بهتری در گوگل بگیرید، افراد بیشتری کسب و کار شما را پیدا می کنند و به شما اعتماد می کنند. پروسه لینک سازی همچنین به شما کمک می کند با دیگر مراجع در حوزه فعالیتتان آشنا شوید و تعامل برقرار کنید، این امر به خودی خود می تواند فرصت های زیادی را برای کسب تجربه، یادگیری و حتی همکاری فراهم کند.
اهمیت لینک خارجی در الگوریتم گوگل چیست؟
گوگل با معرفی الگوریتم PageRank (الگوریتمی که توسط لری پیج، کو فاندر گوگل توسعه یافته بود) اولین بار لینک سازی خارجی را وارد کار کرد. این الگوریتم تعداد لینک های خارجی را محاسبه می کرد و آن ها را به عنوان رای به محبوبیت سایت در نظر می گرفت. در آن زمان صفحاتی که بیشترین لینک را داشتند، محبوب ترین صفحات در نظر گرفته می شدند. این الگوریتم در طی سال ها تغییرات زیادی کرده است و در حال حاضر کیفیت لینک بیشتر از تعداد لینک خارجی در رتبه دهی به سایت حائز اهمیت است.
سیاست گوگل برای لینک سازی خارجی چیست؟
همانطور که گفتیم درباره جزئیات الگوریتم های رتبه دهی گوگل اطلاعات زیادی در دست نیست اما بر اساس توصیه های گوگل و سئو کاران بزرگ دنیا، و همچنین بر اساس تجربه، می توان با اطمینان گفت که هر چه یک سایت لینک خارجی بهتر و با کیفیت بیشتری داشته باشد، در رتبه بندی گوگل جایگاه بهتری کسب خواهد کرد.
بی شک اگر شما روی لینک سازی خارجی سایت خود کار نکنید، نمی توانید ترافیک ارگانیک و در نتیجه رتبه گوگل خود را ارتقا دهید. همانطور که می دانید ترافیک ارگانیک سایت از نظر آماری بالاترین نرخ تبدیل به فروش را دارد. بنابراین لینک سازی خارجی سایت می تواند مستقیما روی درآمد زایی آن اثر داشته باشد.
در لینک سازی خارجی عبارت «هر چه بیشتر بهتر» کارایی ندارد. لینک خارجی می تواند خوب یا بد باشد. خوب یا بد بودن لینک خارجی تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله زبان، کشور، حوزه کار، کلمه کلیدی ها و اعتبار سایتی قرار می گیرد که به شما لینک می دهد.
لینک سازی ابزار قدرتمندی است که می تواند وبسایت شما را ارتقا داده یا به زمین بزند. اگر لینک سازی خارجی به صورت اصولی و صحیح انجام نشود، ضرر های قابل توجهی به سایت شما می زند. به زبان ساده، لینک سازی خارجی سایت باید تا جای ممکن طبیعی باشد.
در غیر این صورت گوگل ممکن است نتیجه بگیرد که شما قصد دارید الگوریتم های سرچ آن را به بازی بگیرید و گول بزنید. در این مواقع گوگل شما را تنبیه می کند. از این رو تعداد کمی لینک با کیفیت و معتبر از تعداد زیادی لینک بی ارزش به مراتب بهتر است.
در آخر نگاهی بیندازیم به این نقل قول از دستورالعمل های وبمستر گوگل:
هر لینکی که با هدف دستکاری رتبه صفحه یا سایت در نتایج جستجوی گوگل ساخته شود، به عنوان بخشی از یک link scheme (حقه لینک سازی) و تخطی از دستورالعمل های گوگل در نظر گرفته می شود. این امر می تواند در برگیرنده هر گونه رفتار برای دستکاری لینک های ورودی به وبسایت یا لینک های خروجی از وبسایت باشد.
عوامل موثر بر کیفیت لینک خارجی
همه لینک های خارجی به یک اندازه روی اعتبار سایت شما تاثیر ندارد بلکه کیفیت لینک خارجی به عوامل زیادی بستگی دارد. کما این که استفاده از لینک خارجی بی کیفیت و نامعتبر اگر از حد مشخصی بیشتر شود، از طرف گوگل تنبیه خواهد شد. عوامل موثر بر کیفیت لینک خارجی عبارتند از:
اعتبار دامنه ای که به شما لینک داده
محبوبیت صفحه ای که به شما لینک داده
مرتبط بودن محتوا بین صفحه ای که به شما لینک داده و صفحه سایت شما (مبدا و مقصد لینک)
انکر تکست لینک
تعداد لینک هایی که در صفحه مبدا (سورس) به یک صفحه مشخص داده شده است
تعداد دامنه هایی که به صفحه هدف لینک داده اند
تنوع انکر تکست هایی که به صفحه هدف لینک شده اند
مالکیت دامنه مبدا و مقصد
آموزش لینک سازی خارجی برای سایت در وردپرس
لینک سازی خارجی یکی از قدرتمند ترین ابزار هایی است که کارشناسان سئو برای ارتقا رتبه وبسایت می توانند از آن استفاده کنند. لینک بیلدینگ باید توسط افرادی انجام شود که دانش و مهارت تخصصی این کار را دارند چرا که اگر طوری لینک سازی کنید که الگوریتم های گوگل آن را اسپم شناسایی کنند، ممکن است عواقب بدی برای وبسایت شما به همراه داشته باشد.
در دوره آموزش لینک سازی خارجی برای سایت آموزشگاه زانکو، تمامی مباحث کاربردی و مهم لینک سازی خارجی از سطح مبتدی تا پیشرفته آموزش داده می شود. شما می توانید به صورت حضوری یا آنلاین در این کلاس ها شرکت کنید یا پکیج فیلم آموزش لینک سازی خارجی برای سایت را خریداری کنید.
سرفصل ها و مباحث کلیه دوره ها مشابه است و پس از اتمام دوره می توانید از خدمات پشتیبانی فنی مستقیم از استاد استفاده کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو و ثبت نام در دوره آموزش لینک سازی خارجی برای سایت از طریق فرم آنلاین سایت اقدام کرده یا با پشتیبانی سایت تماس بگیرید.
سوالات پر تکرار
بک لینک چیست؟
بک لینک اصطلاحی است که برای اشاره به لینک هایی استفاده می شود که از یک سایت به یک صفحه در سایت دیگر داده می شود. بک لینک همان لینک خارجی یا اکسترنال لینک است و گوگل از آن به عنوان یکی از مهم ترین فاکتور های رتبه دادن به سایت استفاده می کند.
فرق لینک سازی خارجی با لینک سازی داخلی چیست؟
فرق این دو بسیار ساده است، لینک داخلی به لینکی که از یک سایت به یکی از URL های داخل همان سایت داده می شود گفته می شود. در حالی که لینک خارجی به لینکی گفته می شود که یک سایت به یکی از URL های یک سایت دیگر می دهد. به زبان ساده، لینک داخلی زمانی است که شما به یکی از صفحات سایت خودتان لینک می دهید اما لینک خارجی زمانی است که به یکی از صفحات یک دامنه دیگر لینک می دهید.
ارزش لینک یا Link equity چیست؟
لینک خارجی ارزشمند یا equity لینک های خارجی ای هستند که سیگنال های سئو مثل PageRank و انکر تکست که گوگل از آن ها برای رتبه دادن به سایت استفاده می کند را انتقال می دهند. معمولا این لینک ها از نوع فالو هستند. با این حال با توجه به این که در حال حاضر گوگل از لینک های نوفالو هم به عنوان سرنخ استفاده می کند، هر لینک خارجی ای می تواند equity را منتقل کند.
لینک های خارجی سایت را از کجا پیدا کنیم؟
برای لینک سازی خارجی وبسایت می توانید از ابزار های سئو مختلف مثل سرچ کنسول یا لینک اکسپلورر moz استفاده کنید. این ابزار ها به شما نشان می دهند چه سایت هایی به شما لینک داده اند و از چه انکر تکست هایی استفاده کرده اند
چطوری باید لینک خارجی بسازیم؟
برای لینک سازی خارجی سایت به یک استراتژی لینک سازی معتبر و اصولی نیاز دارید. همانطور که گفتیم لینک سازی خارجی هم می تواند وبسایت شما را به اوج برساند و هم آن را زمین بزند. بنابراین داشتن استراتژی صحیح، دانش لینک سازی و سئو و تجربه و مهارت برای این کار لازم است. در دوره آموزش لینک سازی خارجی زانکو همه این موارد به شما آموزش داده می شود و بعد از اتمام دوره هم می توانید پشتیبانی فنی دریافت کنید.