در دنیای دیجیتال، همه جنگ و رقابتها بر سر یک چیز است و آن هم چیزی نیست جز دیده شدن! دیده شدن در فضای دیجیتال معادل زنده بودن است و کسب و کاری که دیده نشود، کسب و کار مرده ای به حساب میآید.
از طرفی با توجه به این که تقریباً 44 درصد سفر مشتریان از سرچ در موتورهای جستجو (عمدتاً گوگل) شروع میشود و مهمتر از آن، کاربران در هر ثانیه بیش از 99 هزار جستجو در گوگل انجام میدهند، جای تعجب نیست که بازار رقابت و کسب درآمد در گوگل از همه جا بیشتر و پررنگتر باشد.
در این مقاله، به روشهای بالا آمدن سایت در گوگل میپردازیم و به شما نشان میدهیم که چگونه:
- سایت خود را وارد نتایج گوگل کنید
- سایت خود را به صفحه اول گوگل برسانید
- در رقابت داغ بر سر رتبههای اول تا سوم سرچ گوگل برنده باشید
با آژانس dmservice همراه باشید و رمز موفقیت در دنیای دیجیتال را کشف کنید.
چگونه در سرچ گوگل باشیم؟
همانطور که شما برای پیدا کردن نیازهای خود به گوگل اعتماد میکنید (و احتمالاً با سرچ در گوگل به این مقاله رسیده اید)، مشتریان بالقوه شما نیز از آن برای کشف کسبوکارهایی مانند شما استفاده میکنند. به همین دلیل، حضور فروشگاه یا کسب و کار آنلاین شما در جستجوی گوگل، بهویژه برای کسبوکارهای کوچک، یک نقطه عطف محسوب میشود.
اما چگونه؟ جستجوی گوگل فضایی شلوغ و پررقابت است. همه سایتها به طور مساوی دیده نمیشوند. سیستمی پیچیده در پشت صحنه وجود دارد که تعیین میکند کدام سایتها در نتایج جستجو رتبه بالاتری دارند و مطمئناً، سایتهایی که در صفحه اول (و بهویژه در اولین نتیجه!) نمایش داده میشوند، بیشترین مخاطبان را جذب میکنند.
بنابراین، اگرچه داشتن یک سایت خوب گام اول بسیار مهمی است، اما جادوی واقعی زمانی اتفاق میافتد که شما آن را برای جستجوی گوگل بهینهسازی میکنید. به این ترتیب، سایت شما در رتبهبندیها صعود میکند و درست در مقابل چشمان مشتریان بالقوهای که به دنبال کالا یا خدمات شما هستند، قرار میگیرد.
روش ثبت سایت در نتایج گوگل
چه کار کنیم که گوگل سایت ما را بشناسد و در نتایج نشان دهد؟ در حالی که به مرور زمان، خزندههای گوگل (رباتهایی که دائماً در حال گشتن در وب هستند) به احتمال زیاد وبسایت شما را پیدا میکنند، چند کار ساده وجود دارد که میتوانید برای سرعت بخشیدن به این فرآیند انجام دهید.
اولین قدم این است که به گوگل اطلاع دهید که وبسایت شما وجود دارد. برای این کار باید نقشه سایت خود را به کنسول جستجوی گوگل ارسال کنید. این کار به گوگل انگیزه میدهد تا فرآیند فهرستبندی وبسایت شما را سریعتر انجام دهد.
روش پیدا کردن نقشه سایت
برای ارسال نقشه سایت به گوگل، به آدرس URL نقشه سایت خود نیاز دارید. نحوهی پیدا کردن یا ایجاد آن به پلتفرم وبسایت شما بستگی دارد.
روش پیدا کردن نقشه سایت در وردپرس:
اگر از وردپرس استفاده میکنید، یک افزونه رایگان سئو مانند Yoast، Rank Math یا The SEO Framework نصب کنید. هر سه این افزونهها برای شما نقشه سایت ایجاد میکنند. این نقشه سایت معمولاً در این آدرس قرار دارد:
yourwebsite.com/sitemap_index.xml
روش پیدا کردن نقشه سایت در Wix، Squarespace و Shopify
اگر از این پلتفرمها استفاده میکنید، نقشه سایت شما در این آدرس قرار دارد: yourwebsite.com/sitemap.xml
پلتفرمهای دیگر
اگر از پلتفرم یا سیستم مدیریت محتوای دیگری استفاده میکنید، احتمالاً این پلتفرم برای شما یک نقشه سایت ایجاد میکند. مکانهای رایج برای پیدا کردن نقشه سایت عبارتند از:
yourwebsite.com/sitemap.xml
yourwebsite.com/sitemap_index.xml
yourwebsite.com/sitemap1.xml
اگر نقشه سایت را در این آدرسها پیدا نکردید، به آدرس yourwebsite.com/robots.txt سر بزنید و ببینید آیا محل آن در این فایل ذکر شده است.
ساخت دستی نقشه سایت
اگر از هیچ پلتفرم یا سیستم مدیریت محتوایی استفاده نمیکنید، باید به صورت دستی یک نقشه سایت ایجاد کنید. با این حال، قبل از آن توصیه میشود آدرسهای بالا را بررسی کنید، زیرا ممکن است از قبل یک نقشه سایت داشته باشید.
روش ارسال نقشه سایت
دو روش برای ارسال نقشه سایت وجود دارد:
روش ۱: ارسال نقشه سایت در کنسول جستجوی گوگل
- وارد کنسول جستجوی گوگل شوید.
- وبسایت (Property) مورد نظر خود را انتخاب کنید.
- روی «نقشه سایتها» (Sitemaps) در منوی سمت چپ کلیک کنید.
- آدرس URL نقشه سایت خود را وارد کنید.
- روی «ارسال» (Submit) کلیک کنید.
این روش احتمالاً بهترین روش است، زیرا سرچ کنسول گوگل در آینده به شما در مورد خطاهای احتمالی نقشه سایت هشدار میدهد. همچنین، این کنسول اطلاعاتی دربارهی سلامت وبسایت شما، از جمله دلایل ایندکس نشدن برخی صفحات، در اختیار شما قرار میدهد.
روش ۲: ارسال نقشه سایت با پینگ گوگل
گوگل یک سرویس «پینگ» (ping) ارائه میدهد که با استفاده از آن میتوانید درخواست کرال (crawl) جدید برای نقشه سایت خود را بدهید. کافی است عبارت زیر را در مرورگر خود تایپ کنید و انتهای آن را با آدرس URL نقشه سایت خود جایگزین کنید:
http://www.google.com/ping?sitemap=URL>
پس از آن، باید صفحهی «دریافت اعلان نقشه سایت» (sitemap notification received) را مشاهده کنید.
گوگل توصیه میکند که فقط از این سرویس برای نقشههای سایت جدید یا بهروزرسانیشده استفاده کنید. نقشههای سایت بدون تغییر را به طور مکرر ارسال یا پینگ نکنید.
به طور کلی، نیازی نیست تک تک صفحات جدید خود را به گوگل ارسال کنید. تا زمانی که URLهای جدید در نقشه سایتی که قبلاً به گوگل ارسال کردهاید وجود داشته باشند، به مرور زمان توسط گوگل کشف و ایندکس میشوند.
چه روشهایی برای بالا آمدن سایت در نتایج گوگل وجود دارد؟
حالا که گوگل سایت شما را میشناسد، باید ببینیم چه رتبه ای به سایت شما میدهد؟ گوگل با استفاده از الگوریتمهای پیچیده و هوشمندش، صفحات سایتها را رتبه بندی میکند. دقیقاً همین عوامل هستند که تعیین میکنند وقتی شما عبارتی مثل “روشهای بالا آمدن سایت در گوگل” را جستجو میکنید، این مقاله را در چه رتبه ای ببینید؟ کدام مقاله از کدام سایت را در رتبه اول ببینید و … .
شاید جالب باشد که بدانید 75 درصد از افراد هرگز در جستجوی گوگل از صفحه اول عبور نمیکنند، به همین دلیل است که شما برای دیده شدن حتماً باید به صفحه اول گوگل برسید (که کار ساده ای نیست) و مهمتر از آن، بتوانید رتبه اول را بگیرید. اما چگونه؟
به طور خلاصه برای این که سایت شما در نتایج سرچ گوگل دیده شود 2 روش اصلی دارید:
- خدمات سئو: سئو به زبان ساده همه کارهایی است که روی سایت انجام میدهیم تا گوگل به سایت رتبه بهتری بدهد. برای مثال تولید محتوای با کیفیت و کاربرپسند، بهینه سازی صفحات سایت از نظر سرعت، امنیت و سازگاری با انواع دستگاهها از جمله موبایل، چند مورد از فعالیتهایی هستند که برای سئو سایت انجام میشود.
- گوگل ادز: گوگل این فرصت را به شما میدهد که با پرداخت پول، در صفحه نتایج جستجو تبلیغ کنید. با گوگل ادز میتوانید در برخی مواقع در رتبههای بالای صفحه ظاهر شوید و ترافیک بگیرید. این روش برخلاف سئو زمانبر نیست و شما میتوانید در عرض یک روز از آن نتیجه بگیرید.
بالا آمدن سریع سایت در سرچ گوگل
از بین دو روشی که گفتیم گوگل ادز سریعترین راه برای بالا آمدن سریع سایت در سرچ گوگل است. با وجود تحریمهایی که بر علیه ایران وجود دارد، با برخی ترفندها میتوانید در ایران نیز کمپین گوگل ادز اجرا کنید و در نتایج گوگل دیده شوید. اما توجه داشته باشید که:
گوگل ادز به شما تضمین رتبه 1 را نمیدهد: با تبلیغات گوگل ادز بر اساس کیفیت و اصولی بودن کمپین و هزینه ای که میکنید، در بخشی از نتایج سرچ ممکن است در رتبه 1 نمایش بگیرید اما نه همیشه.
همیشه باید پول پرداخت کنید: گوگل ادز یک نوع تبلیغات است یعنی شما باید برای هر کلیک مبلغی را پرداخت کنید. به محض این که شارژ اکانت گوگل ادز شما تمام شود، تبلیغات شما هم متوقف میشود.
برای همه مناسب نیست: برای کسب و کارهایی که حاشیه سود متوسط به بالایی دارند، گوگل ادز مناسب است. اما برای کسب و کارهایی که حاشیه سود بالا ندارند ممکن است مناسب نباشد. علاوه بر این، فقط سایتهایی که محصول یا خدمتی برای فروش دارند با گوگل ادز سود میکنند. اگر برای شناخته شدن یا خوانده شدن مقالات سایتتان کمپین گوگل ادز اجرا کنید، ضرر خواهید کرد!
چاره چیست؟
سئو: قدرت رشد ارگانیک
سئو یک روش سریع برای رتبه گرفتن در سایت نیست اما روش پایداری است. سئو را میتوان به ساختن یک قلعه باشکوه تشبیه کرد که با تلاش مستمر در بلندمدت شما را به رتبههای برتر سرچ گوگل میرساند. زمانی که سایت را سئو میکنید، گوگل کم کم شما را به عنوان یک مرجع معتبر و قدرتمند در حوزه کاریتان میشناسد و رتبههای برتر جستجو را به سایت شما میدهد.
به طول کلی اگر:
نیاز به نتایج فوری دارید؟ گوگل ادز
به دنبال رشد بلندمدت هستید؟ سئو
در بازاری بسیار رقابتی فعالیت میکنید؟ ترکیب سئو و گوگل ادز
بهترین استراتژی بالا آمدن سایت در گوگل
چرا فقط یک قهرمان را انتخاب کنید، در حالی که میتوانید از قدرت هر دو استفاده کنید؟ اتحادی قدرتمند از سئو و تبلیغات گوگل میتواند حضور آنلاین شما را به اوج برساند. سئو به عنوان پایه و اساس، ترافیک ارگانیک مداوم را جذب میکند، در حالی که تبلیغات گوگل به عنوان یک تقویتکننده استراتژیک در مواقع ضروری یا برای عبارات کلیدی بسیار رقابتی عمل میکند.