طراحی سایت 100% رایگان به شرط سئو

مشاوره 100% رایگان کسب و کار های نوپا

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

لینک سازی داخلی چیست ؟ : اهمیت و انواع لینک سازی خارجی در سئو سایت

فهرست مطالب

اگر می خواهید وارد بازار کار سئو شوید، یا سئو کار هستید و قصد دارید کیفیت کار خودتان را ارتقا دهید، به جرات می توان گفت یادگیری اصولی لینک سازی داخلی وبسایت یکی از مهم ترین و ضروری ترین کار هایی است که باید انجام دهید.

لینک سازی در سایت چیست؟

لینک سازی یکی از تاکتیک های موثر در سئو است چرا که لینک ها سیگنال هایی هستند که به گوگل می گویند سایت شما یک منبع ارزشمند است که ارزش بازدید را دارد.

لینک سازی به زبان ساده پروسه دریافت لینک از سایت های دیگر یا لینک دادن به صفحات مختلف یک سایت است. در لینک سازی، هایپر لینک های یک طرفه به یک سایت یا صفحه داده می شود با این هدف که آن صفحه بیشتر در معرض دید موتور های جستجو قرار گیرد.

یک استراتژی لینک سازی درست می تواند ترافیک زیادی را وارد سایت شما کرده و قدرت سایت را افزایش دهد.

چرا تا این اندازه روی اهمیت لینک سازی تاکید می کنیم؟ الگوریتم های گوگل پیچیده هستند و دائما در حال تغییر و تحول اند اما لینک سازی همواره یک فاکتور مهم در بهینه سازی سایت و سئو بوده است. موتور های جستجو مثل گوگل برای رنک دادن به سایت از چندین فاکتور استفاده می کنند که یکی از مهم ترین آن ها لینک سازی است.

انواع لینک سازی سئو سایت

لینک سازی سایت به دو دسته تقسیم می شود:

هم لینک سازی خارجی و هم لینک سازی داخلی برای سئوی سایت و رتبه گرفتن در نتایج گوگل حائز اهمیت هستند. یک سئو کار حرفه ای باید به لینک سازی داخلی و خارجی تسلط داشته باشد.

لینک سازی داخلی چیست ؟

لینک داخلی به هر لینکی گفته می شود که از یک صفحه سایت به یک صفحه دیگر در همان سایت داده شود. هم کاربران و هم موتور های جستجو از لینک های داخلی برای پیدا کردن محتوا در وبسایت شما استفاده می کنند.

کاربرانی که در سایت شما هستند از لینک داخلی برای هدایت شدن به صفحات مختلف سایت و پیدا کردن محتوای مورد نیازشان استفاده می کنند. موتور های جستجو هم از لینک ها برای پیدا کردن صفحات مختلف سایت استفاده می کنند و اگر به یک صفحه هیچ لینکی نداده باشید، نمی توانند آن را پیدا کنند.

لینک داخلی و خارجی چیست؟

یکی از تمایز های مهمی که در مبحث لینک سازی باید بدانید، تفاوت لینک سازی داخلی و خارجی است.

لینک داخلی شما را به یک صفحه در همان وبسایت هدایت می کند (یعنی بعد از کلیک روی لینک به دامنه جدیدی هدایت نمی شوید، فقط به یک صفحه دیگر در همان دامنه منتقل خواهید شد) اما لینک خارجی شما را به صفحه ای در یک وبسایت دیگر هدایت می کند. تفاوت اصلی لینک داخلی و خارجی در همین مورد است.

لینک داخلی یا خارجی بهتره؟

هر سایتی حتی سایت های فروشگاه آنلاین، دارای مجموعه ای از لینک های داخلی و خارجی است. لینک های داخلی صفحات و پست های سایت را به هم مرتبط می کنند و لینک های خارجی صفحات سایت شما را به سایت های دیگر مرتبط می کنند.

در دوره آموزش لینک سازی داخلی وبسایت تمرکز ما روی آموزش تکنیک ها و استراتژی های لینک سازی داخلی است، اما نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که برای سئو سایت هم لینک سازی داخلی و هم خارجی ضروری است و یک سئو کار حرفه ای باید به هر دو این ها تسلط داشته باشد.

انواع لینک داخلی

لینک های داخلی به چند نوع مختلف دسته بندی می شوند: لینک داخلی نویگیشن، لینک داخلی فوتر، لینک داخلی متنی، و لینک داخلی ساید بار. در ادامه به بررسی هر یک از این لینک های داخلی می پردازیم:

لینک داخلی نویگیشن Navigational Links

لینک های داخلی نویگیشن مهم ترین لینک های داخلی هستند چون جایگاه آن ها در منوی اصلی سایت است و به کاربر کمک می کنند به قسمت های مهم سایت هدایت شود. لینک داخلی نویگیشنال، نقشه سایت و ساختار سایت شما را مشخص می کند.

این لینک ها معمولا در قسمت بالایی صفحه هوم سایت یا منوی اصلی سایت دیده می شوند.

لینک داخلی فوتر

لینک های فوتر هم یک نوع از لینک های نویگیشنال هستند که در همه صفحات سایت نمایش داده می شوند اما محل نمایش آن ها در پایین صفحه (فوتر سایت) است.

این لینک ها به سایر صفحاتی اشاره دارند که کاربر ممکن است بخواهد از آن ها بازدید کند. بعضی از پرکاربرد ترین لینک های فوتر عبارتند از: تماس با ما، درباره ما، سوالات پر تکرار و … .

لینک داخلی ساید بار

لینک های ساید بار هم یک نوع از لینک های نویگیشنال هستند که بعضی سایت ها از آن ها برای هدایت کردن کاربر به صفحاتی با محتوای مشابه استفاده می کنند.

بسیاری از سایت های خبری و آموزشی از این لینک ها استفاده کرده و بازدیدکننده را تشویق می کنند که از صفحات مرتبط دیگر در سایت دیدن کند.

لینک داخلی متنی Contextual

علاوه بر لینک هایی که در هوم پیج سایت به منو، بلاگ، صفحات مختلف و پست ها داده می شود، می توانید داخل محتوای صفحات هم لینک داخلی بدهید. به این لینک ها لینک متنی یا Contextual گفته می شود.

لینک های متنی کاربران را به محتواهای مرتبط و جذاب هدایت می کنند. علاوه بر این، به موتور های جستجو کمک می کنند تا متوجه شوند کدام محتواها در سایت به هم مرتبط هستند و چقدر ارزش دارند.

لینک های متنی معمولا در بدنه محتوای صفحه اضافه می شوند. این لینک ها به جای این که کاربر را به صفحات اصلی سایت هدایت کنند، آن ها را به محتواهای مرتبط هدایت می کنند.

هرچه یک صفحه مشخص لینک بیشتری بگیرد، اهمیت آن برای موتور های جستجو بیشتر می شود. بنابراین می توان نتیجه گرفت که لینک های داخلی برای سئو وبسایت ضروری هستند.

اهمیت لینک سازی داخلی در سئو

درست است که لینک سازی داخلی می تواند به ارتقا تجربه کاربر کمک کند و بازدید کنندگان سایت را به صفحات مرتبط سایت هدایت کند، اما چرا لینک سازی داخلی برای گوگل اهمیت دارد؟

لینک سازی داخلی یک فاکتور بسیار مهم برای گوگل و سایر موتور های جستجو است. علت آن این است که گوگل برای کشف محتوای وبسایت ها و رتبه دادن به این محتواها در صفحه نتایج جستجو، از لینک ها استفاده می کند.

گوگل از لینک های داخلی برای کشف محتوای جدید در سایت استفاده می کند. تصور کنید یک صفحه جدید در سایت منتشر کرده اید اما هیچ لینکی به آن ندادید. زمانی که یک صفحه هیچ بک لینکی نداشته باشد و در سایت مپ ثبت نشود، گوگل از وجود آن خبر نخواهد داشت و کرالر های گوگل نمی توانند آن را پیدا کنند.

به گفته گوگل:

گوگل باید دائما برای صفحات جدید جستجو کند و آن ها را به لیست صفحات شناخته شده اضافه کند. بعضی از صفحه ها شناخته شده اند چون گوگل قبلا آن ها را کرال کرده است. بقیه صفحه ها زمانی کشف می شوند که گوگل یک لینک را از صفحه ای شناخته شده به صفحه ای جدید دنبال می کند.

در صورتی که یک پست یا صفحه در سایت لینک های زیادی دریافت کند، این سیگنالی است که به گوگل نشان می دهد محتوای شما ارزش بالایی دارد. این لینک ها هم می توانند داخلی باشند و هم خارجی.

لینک سازی داخلی چیزی است که تحت کنترل خود شما قرار دارد. در صورتی که لینک سازی داخلی به درستی انجام شود، شما می توانید با موفقیت بازدیدکنندگان سایت و گوگل را به مهم ترین صفحات سایت خود هدایت کنید.

صفحات یتیم یا orphan pages چه صفحاتی هستند؟

صفحاتی که هیچ لینک داخلی ای برای آن ها ساخته نشده، صفحات یتیم یا Orphan page هستند. هیچ صفحه مهمی در سایت نباید Orphan باشد چرا که:

گوگل نمی تواند آن را پیدا کند (مگر این که از طریق سرچ کنسول آن را ثبت کنید یا از صفحات کرال شده یک سایت دیگر به آن ها لینک خارجی بدهید)

پیج رنک از طریق لینک داخلی به آن ها منتقل نمی شود چون هیچ لینک داخلی ای ندارند.

اگر صفحات orphan زیادی در سایت داشته باشید، باید مشکل آن ها را با لینک سازی داخلی صحیح حل کنید.

فواید لینک سازی داخلی سایت برای سئو

  • لینک سازی داخلی به گوگل کمک می کند که محتوای جدید شما را پیدا کند
  • لینک سازی به شما کمک می کند رتبه بهتری در نتایج سرچ بگیرید
  • لینک سازی داخلی به شما کمک می کند بازدید کنندگان سایت را به سمت مهم ترین صفحات هدایت کنید
  • لینک سازی داخلی به بازدیدکنندگان سایت کمک می کند راحت تر صفحات مورد نظرشان را در سایت انتخاب کنند
  • لینک سازی داخلی به شما کمک می کند یک سلسله مراتب منطقی برای صفحات سایت بچینید
  • لینک سازی داخلی به شما کمک می کند ارزش پیوند (قدرت رنکینگ) را در کل سایت یکدست کنید

استراتژی لینک سازی داخلی سایت

ارزیابی و بهینه سازی مداوم استراتژی لینک سازی داخلی سایت، کلید موفقیت سئو کاران برجسته است. با لینک سازی داخلی اصولی، گوگل متوجه می شود که:

  • صفحات مهم سایت شما کدام اند
  • رابطه بین صفحات سایت چگونه است
  • ارزش هر صفحه چقدر است

برای چیدن یک استراتژی لینک سازی داخلی مناسب، باید چند مورد را در نظر داشته باشید. البته استراتژی لینک سازی دقیق به سایت شما و هدفی که دارید بستگی دارد اما موارد زیر می تواند تا حدی به شما کمک کند:

1. ساختار ایده آل سایت را مشخص کنید

2. مهم ترین محتوا های سایت را تعیین کنید

3. از لینک های متنی استفاده کنید

4. صفحات را به صورت سلسله مراتبی لینک کنید

5. قسمت مطالب مرتبط را به سایت اضافه کنید

6. از لینک های نویگیشن استفاده کنید

7. از لینک های تکسونومی استفاده کنید

8. به پر بازدید ترین و جدید ترین پست های سایت لینک بدهید

انکر تکست لینک داخلی

انکر تسکتی که برای لینک سازی داخلی استفاده می کنید یک فاکتور مهم در رنکینگ سایت است. وقتی تصمیم گرفتید در یک صفحه چه لینک های داخلی ای به کار ببرید و به چه صفحاتی باید لینک بدهید، نوبت به انتخاب انکر تکست لینک ها میرسد.

انکر تکست یا Anchor Text همان متن لینک است که کاربران روی آن کلیک می کنند. برای لینک کردن یک url به یک عبارت باید آن عبارت را در ویرایشگر وردپرس انتخاب کنید (آبی کنید) و دکمه ctrl + k را فشار داده یا روی آیکون پیوند در نوار بالایی ویرایشگر کلیک کنید.

در پاپ آبی که باز می شود می توانید لینک صفحه را paste کنید. حالا عبارتی که به آن لینک اضافه کردید به رنگ آبی در می آید و زیر آن یک خط اضافه می شود. در صورتی که روی این کلمه کلیک کنید، به صفحه مقصد لینک هدایت می شوید. این عبارت انکر تکست لینک شما است.

مسئله ای که در لینک سازی داخلی باید به آن توجه داشته باشید، این است که انکر تکست شما باید با محتوای صفحه ای که به آن لینک می دهید مرتبط باشد، اما نباید در همه لینک های داخلی از یک انکر تکست ثابت استفاده کنید.

استفاده از انکر تکست یکسان برای همه لینک های داخلی یک صفحه در گذشته موثر بود اما در حال حاضر با توجه به هوشمند تر شدن و حساس تر شدن گوگل، این کار ممکن است به عنوان کیوورد استافینگ keyword stuffing شناسایی شود و به رتبه سایت شما لطمه بزند.

به همین دلیل پیشنهاد می شود که برای انکر تکست لینک های داخلی یک صفحه از کیوورد های مرتبط اما متفاوت استفاده کنید.

لینک داخلی نوفالو

ممکن است شما هم در سایت خود به صفحاتی لینک بدهید که از نظر سئویی ارزشی برای شما ندارند و هدف شما از لینک دادن به آن ها، اعتبار بخشیدن به صفحه مقصد نیست. مثلا ممکن است لینک ورود به سایت را در هوم پیج سایت اضافه کنید، اما هدف شما این نیست که اعتبار صفحه هوم سایت شما به صفحه ورود منتقل شود و این صفحه در گوگل رنک بگیرد.

در این موارد شما می توانید از تگ نوفالو استفاده کنید. تگ نوفالو در مواقعی که نمی خواهید ارزش لینک شما برای لینک های بی اهمیت هدر برود، کاربردی است. کاری که تگ نوفالو انجام می دهد این است که به گوگل می گوید لینک را دنبال نکند، بنابراین از ارزش لینک شما کاسته نمی شود و اعتباری به صفحه مقصد داده نمی شود.

توجه داشته باشید که اضافه کردن تگ نوفالو به این معنی نیست که صفحات تارگت در نتایج گوگل نمایش داده نمی شوند. در صورتی که نمی خواهید یک صفحه خاص در نتایج گوگل نمایش داده شود، باید به آن تگ نوایندکس (noindex) بدهید. تگ نوایندکس به گوگل می گوید که این صفحه نباید در گوگل ایندکس شود و نباید در نتایج گوگل نمایش داده شود.

آموزش لینک سازی داخلی

برای این که لینک سازی داخلی را به بهترین شکل انجام دهید، باید دانش و مهارت این کار را کسب کنید. دوره آموزش لینک سازی داخلی سئو وبسایت دی ام سرویس بخشی از دوره بزرگتر آموزش سئو به حساب می آید. در این دوره به بررسی لینک سازی داخلی، اصول و استراتژی های آن می پردازیم و هر آنچه باید برای لینک سازی داخلی سایت بدانید را به صورت عملی به شما آموزش می دهد.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مطلب
0 نظرات
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها