رپورتاژ آگهی یک نوع تبلیغ است که به صورت نوشتاری و در قالب یک محتوا منتشر می شود. این محتوا با پرداخت مقدار مشخصی پول در یک وبسایت میزبان که از اعتبار بالایی برخوردار است انتشار می یابد. در این مقاله دی ام سرویس قصد داریم ببینیم رپورتاژ آگهی چیست، چه مزایایی دارد و چگونه باید نوشته شود.
معمولا سایت های منتشر کننده رپورتاژ اعلام می کنند که محتوای منتشر شده رپورتاژ آگهی است و با دریافت هزینه در سایت آن ها منتشر شده است. با این وجود متن رپورتاژ آگهی به نحوی نوشته می شود که کمتر حالت تبلیغاتی داشته باشد و در عوض، در قالب یک محتوای با کیفیت اطلاعات مفیدی را در اختیار کاربر قرار می دهد.
مثلا فرض کنید که شما مسئول نگارش رپورتاژ آگهی برای یک شرکت عرضه کننده یک نرم افزار ویرایش متن هستید. در این صورت می توانید یک محتوای مفید درباره بهترین ابزارهای ویرایشگر متن در بازار بنویسید و نرم افزار شرکت خودتان را نیز در این میان معرفی کنید.
این رویکرد علاوه بر این که خدمات یا محصول شما را به خوبی و بی طرفانه به مخاطب معرفی می کند، اطلاعات مفیدی را نیز درباره این حوزه در اختیار مخاطبین قرار می دهد. از رپورتاژ آگهی می توانید به عنوان یک تکنیک ارزشمند بازاریابی برای دیده شدن و جذب مشتری استفاده کنید. در ادامه بیشتر با این ابزار ارزشمند آشنا خواهیم شد.
رپورتاژ آگهی چه مزایایی دارد؟
انتشار رپورتاژ آگهی یکی از روش های بازاریابی دیجیتال است که برای افزایش آگاهی از برند و شناساندن برند به مشتریان مورد استفاده قرار می گیرد. این روش مزایای متعددی دارد که در ادامه بررسی می کنیم:
1. جذب مشتری از طریق رپورتاژ آگهی
اگر رپورتاژ آگهی را در قالب محتوای جذاب و تاثیرگذار در سایت هایی با موضوع مرتبط منتشر کنید، شانس این که مخاطب علاقمند به حوزه کاری خودتان را جذب کرده و تبدیل به مشتری کنید، افزایش می یابد. برای مثال فرض کنیم که شما یک فروشگاه آنلاین برای فروش موبایل دارید. در این حالت می توانید یک رپورتاژ جذاب و مفید درباره بهترین گوشی های موبایل در هر رده قیمتی در یک سایت مرتبط با تکنولوژی و گوشی های هوشمند منتشر کنید. با این کار افرادی که برای کسب اطلاعات بیشتر درباره گوشی های موجود در بازار به آن سایت مراجعه می کنند را هدف قرار می دهید.
به احتمال زیاد درصد بالایی از این افراد واقعا قصد خرید یک گوشی هوشمند را دارند و اگر رپورتاژ شما به اندازه کافی خوب باشد، به سمت فروشگاه شما هدایت می شوند.
2. افزایش آگاهی از برند از طریق رپورتاژ آگهی
هدف از انتشار رپورتاژ همیشه جذب مستقیم مشتری نیست بلکه در بسیاری از مواقع، شناخته شدن برند هدفی است که دنبال می کنیم. رپورتاژ ها می توانند در کنار روش هایی مثل تبلیغات بنری و ویدیویی، یکی از روش های افزایش آگاهی از برند باشند. یکی از مزیت های رپورتاژ نسبت به تبلیغات بنری یا ویدیویی این است که هزینه تمام شده رپورتاژ کمتر است و می تواند تا مدت ها پس از انتشار دیده شود و روی مخاطب اثر داشته باشد.
3. تاثیر رپورتاژ آگهی بر سئو و افزایش اعتبار سایت
یکی از مهم ترین فوایدی که انتشار رپورتاژ به همراه دارد، ارتقا سئو سایت و اعتبار سایت است. در حقیقت رپورتاژ یکی از تکنیک های سئو است که برای دریافت لینک خارجی با اعتبار انجام می شود. علاوه بر این که با انتشار رپورتاژ در یک سایت معتبر و پر بازدید می توانید بخشی از ترافیک سایت را به سمت سایت خودتان هدایت کنید، دریافت لینک از سایت هایی که نسبت به شما اعتبار دامنه بالاتری دارند، اعتبار شما را نزد گوگل بالا می برد.
طبیعتا اگر از سایتی رپورتاژ بخرید که اعتبار بالایی دارد، اثر رپورتاژ روی سئو سایت شما خیلی بیشتر است و بازدید بیشتری هم دریافت خواهد کرد. اگر صاحب کسب و کار هستید و قصد انتشار رپورتاژ آگهی دارید، حتما باید این کار را به تیم سئو خود بسپارید.
چگونه رپورتاژ آگهی بنویسیم؟
شاید یکی از بزرگترین اشتباهاتی که کسب و کار ها در انتشار رپورتاژ آگهی به آن دچار می شود این است که به شیوه نگارش آن توجه لازم را ندارند. نوشتن رپورتاژ آگهی یک کار تخصصی است و باید توسط افرادی انجام شود که مهارت و دانش لازم را در این حوزه دارند. برخی مدیران کسب و کار تصور می کنند که نوشتن رپورتاژ آگهی کار ساده ای است و هر کسی که قلم خوبی داشته باشد می تواند آن را انجام دهد. در حالی که در نوشتن رپورتاژ آگهی، نویسنده باید به اصول سئو، محتوا نویسی، بازاریابی محتوا و … مسلط باشد و یک محتوای چند وجهی بنویسد.
در ادامه چند تا از مهم ترین نکاتی که باید برای نوشتن رپورتاژ بدانید را با هم مرور می کنیم. اگر خودتان صاحب کسب و کار هستید، با مطالعه این بخش می توانید فرق بین یک رپورتاژ حرفه ای و یک رپورتاژ نه چندان خوب را به راحتی متوجه شوید.
1. تبلیغ نویسی ممنوع
برای انتشار رپورتاژ در سایت های دیگر باید پول پرداخت کنید و این مبلغ بسته به سایتی که انتخاب می کنید می تواند برای یک مقاله نسبتا کوتاه به چندین میلیون تومان هم برسد. در بسیاری از مواقع زمانی که کسب و کار ها یک رپورتاژ خریداری می کنند، فکر می کنند باید از این فرصت استفاده کنند تا کسب و کارشان را با عبارات و کلمات هیجان انگیز و اغراق آمیز به مشتری معرفی کنند.
همانطور که احتمالا خودتان هم تجربه کرده اید، زمانی که با محتوای تبلیغاتی مواجه می شویم اصلا به آن توجه نمی کنیم. چند بار شده که واقعا به بنر های تبلیغاتی داخل یک وبسایت توجه کرده اید یا ویدیوهای تبلیغاتی که قبل از ویدیو یا فیلم اصلی پخش می شوند را رد نکرده اید؟
در رپورتاژ به هیچ وجه نباید تبلیغ نویسی کنید. در حقیقت، شیوه نگارش یک رپورتاژ حرفه ای کاملا برعکس است. در رپورتاژ هدف اصلی نویسنده باید خلق ارزش و کمک به مخاطب باشد. در ادامه این مورد را بیشتر توضیح می دهیم.
2. مفید باشید
رپورتاژ هم مثل محتوای سایت، باید با هدف کمک به مخاطب و حل یک مشکل یا پاسخ دادن به سوالات مخاطب نوشته شود. در حقیقت شما باید در همه گام های نگارش رپورتاژ خودتان را جای مخاطب بگذارید و سعی کنید تا جای ممکن مفیدترین و کاربردی ترین اطلاعات را در اختیار کاربر قرار دهید.
3. صادق باشید
در رپورتاژ نویسی قصد داریم توجه و اعتماد مخاطب را جلب کنیم، او را با خود همراه کرده و در انتها او را به سایت خودمان هدایت کنیم. بنابراین حتی در نوشتن تیتر اصلی نیز باید صداقت را رعایت کنیم و از نوشتن تیتر های اغراق آمیز یا بی ربط به متن اصلی پرهیز کنیم. گرچه استفاده از کلمات احساسی می تواند توجه کاربر را در ابتدای کار به خود جلب کند، اما این صداقت نویسنده است که مخاطب را تا انتهای مقاله با خود همراه می کند.
4. گرهی را باز کنید
هدف ما به عنوان یک فروشنده یا خدمات دهنده در وهله اول حل مشکل مخاطب است. اگر فروشگاه اینترنتی داریم، می خواهیم محصول اصل را با قیمت مناسب و ضمانت به دست مشتری برسانیم، اگر خدمتی ارائه می دهیم قصد داریم بهترین نوع خدمات را با بالاترین رضایت به مشتری ارائه دهیم.
این هدف باید در نگارش رپورتاژ نیز انعکاس داشته باشد. بنابراین از رپورتاژ برای پاسخ دادن به اصلی ترین و مهم ترین دغدغه های مشتری استفاده کنید. برای مثال اگر محصولی می فروشید که تقلبی در آن زیاد است، به جای این که در محتوای رپورتاژ ادعا کنید شما جنس تقلبی ندارید، روش های تشخیص جنس تقلبی را به صورت شفاف به مشتری آموزش دهید.
5. مخاطب را هدایت کنید
درست است که ما روی مفید بودن اطلاعاتی که در اختیار مخاطب قرار می دهید تاکید زیادی کردیم. اما بالاخره هرکسی از انتشار رپورتاژ هدف خاصی دارد و نباید فراموش کنیم که رپورتاژ ذاتا یک محتوای تبلیغاتی است. بنابراین باید به اصطلاح کال تو اکشن یا دعوت به اقدام داشته باشد. این کال تو اکشن هر چیزی می تواند باشد؛ از بازدید از سایت و دنبال کردن شبکه های اجتماعی، تا تماس، خرید یا ثبت نام در یک دوره آموزشی.
نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که مخاطب از ابتدای مقاله باید به آرامی به سمتی که می خواهید هدایت شود. برای مثال اگر هدف شما فروش موبایل است و درباره بهترین گوشی های هوشمند تا 10 میلیون تومان رپورتاژ می نویسید، به جای قرار دادن یک دکمه بزرگ خرید گوشی، مخاطب را دعوت کنید برای اطلاع از قیمت روز گوشی مورد نظرش روی لینک فروشگاه شما کلیک کند.
انواع رپورتاژ آگهی
زمانی که از رپورتاژ صحبت می کنیم عموما به نوع متنی رپورتاژ اشاره داریم اما رپورتاژ را از نظر انواع می توان به چند دسته زیر تقسیم کرد:
رپورتاژ مولتی مدیا
یکی از انواع بسیار پرطرفدار و پر سابقه رپورتاژ، رپورتاژ مولتی مدیا است. در این حالت شما به جای متن، یک ویدیو، عکس یا حتی اینفوگرافی را در یک سایت یا شبکه اجتماعی دیگر منتشر می کنید.
رپورتاژ متنی
رپورتاژ متنی به صورت یک محتوای تبلیغاتی در سایت های پربازدید منتشر می شود. این نوع رپورتاژ را می توان به دو دسته زیر تقسیم کرد:
– رپورتاژ متنی خبری
رپورتاژ خبری بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و با هدف معرفی یک محصول یا خدمت نوشته می شود.
– رپورتاژ متنی تبلیغاتی
رپورتاژ متنی که این مقاله متمرکز با آن نوشته شده است و مرسوم ترین نوع رپورتاژ است، محتوایی است که به صورت غیرمستقیم کالا یا خدمات شما را معرفی می کند اما تمرکز اصلی آن بر ارائه اطلاعات ارزشمند به مخاطب است.
قیمت رپورتاژ آگهی چقدر است؟
همانطور که در ابتدای متن نیز اشاره کردیم، شما برای انتشار هر رپورتاژ آگهی باید مبلغ خاصی را به سایت منتشر کننده بپردازید. این مبلغ که همان قیمت رپورتاژ آگهی است بسته به سایت متفاوت است. معمولا هر چه اعتبار یک سایت بالاتر باشد، قیمت رپورتاژ در آن سایت بیشتر است. قیمت رپورتاژ در سایت های مختلف از چند صد هزار تومان تا چند میلیون تومان متغیر است. همچنین هر وب سایت قوانین و شرایط خاص خودش را برای انتشار رپورتاژ دارد. تعداد کلمات، تعداد عکس ها و تعداد لینک ها (و فالو یا نوفالو بودن آن ها) توسط سایت منتشر کننده تعیین می شود و قبل از خرید رپورتاژ به اطلاع شما می رسد.
نکات مهم در رپورتاژ نویسی؛ یک جمع بندی کلی
در این مقاله سعی کردیم با زبان ساده شما را با رپورتاژ نویسی و فواید آن آشنا کنیم و اصول اولیه ای که باید در رپورتاژ رعایت شود را شرح دهیم. نکته ای که باید به آن توجه ویژه داشته باشید این است که فرایند انتشار رپورتاژ یک فرایند چند مرحله ای و تخصصی است. از طرح ریزی یک پلن هدفمند برای رپورتاژ تا انتخاب رسانه، انتخاب لینک و نگارش متن، این کار باید توسط یک متخصص سئو انجام شود. متن رپورتاژ معمولا توسط کارشناس تولید محتوا نوشته می شود اما سایر مراحل در حیطه تخصص کارشناس سئو است.
در صورتی که در این حوزه نیاز به راهنمایی بیشتر دارید، می توانید از طریق راه های ارتباطی سایت با ما تماس بگیرید. کارشناسان ما در بخش سئو و تولید محتوا آماده پاسخ به سوالات شما هستند. همچنین می توانید کمپین های رپورتاژ نویسی وبسایت خود را به متخصصین ما بسپارید. جهت ثبت درخواست کلیک کنید: درخواست همکاری با دی ام سرویس