اگر فکر میکنید زمان آن رسیده است که رتبه سایت خود را در نتایج اولیه سرچ موتورهای جستجو ببینید، لازم است بدانید که گرفتن بک لینک میتواند تأثیر بسیار زیادی روی سئوی سایت شما داشته باشد. به همین دلیل باید با انواع بک لینک و روشهای ایجاد آنها آشنا شوید و به صورت صحیح از این روشها استفاده کنید. اگر دقت کافی در این مسیر صورت نگیرد، ممکن است زحمات شما به هدر رود و ارزش سئوی سایت شما افت کند. برای این که به صورت کامل با این روش آشنا شوید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید.
بک لینک چیست؟
قبل از این که بخواهیم انواع بک لینک را معرفی و بررسی کنیم، بهتر است برای یادآوری توضیحات مختصری درباره مفهوم آن بدهیم. بک لینک به پیوندی گفته میشود که شما را از یک صفحه به صفحه دیگر هدایت میکند. افراد با کلیک بر روی این پیوندها به صفحه خاصی از سایت شما هدایت میشوند. این لینکها میتوانند از انواع مختلف محتوا مانند متن، تصویر و… ایجاد شوند و در اغلب اوقات نشاندهنده رأی اعتماد سایتهای دیگر به سایت شما هستند.
هرچقدر شما بک لینکهای بیشتر و قویتری داشته باشید، میتوانید در صفحه نتایج گوگل یا سایر موتورهای جستجو رتبه بالاتری را نسبت به رقبای خود به دست آورید. بک لینکهای قوی پیوندهایی هستند که شما از صفحات معتبر و پربازدید دریافت میکنید.
مزایای بک لینک برای سئو
ایجاد بک لینک از لحاظ سئو بسیار ارزشمند است و میتواند نتایج خوبی را برای سایت شما در موارد زیر حاصل کند:
بهبود رتبه سایت
از نظر گوگل این لینکها بسیار با ارزش هستند. هر صفحه پربازدید و معتبری که شما را به یک صفحه دیگر هدایت کند، گوگل به آن اعتماد میکند و در نتیجه متوجه این موضوع میشود که شما دارای ارزش زیادی هستید و از این طریق رتبه و امتیاز خوبی به شما میدهد.
اعتباربخشی به برند شما
گاهی اوقات هدف از فعالیت یک برند تنها افزایش رتبه نیست، بلکه افزایش اعتبار آن برند خاص است. اگر شما از سایتها و صفحات دیگر لینک بگیرید، این موضوع روی اعتبار و شهرت برند شما تأثیر مستقیمی خواهد داشت و در نتیجه میتوانید نام تجاری خود را به افراد بیشتری نشان دهید. این موضوع دقیقاً مشابه تجارت در فضای واقعی است. اگر یک تاجر معروف برند شما را به چندین نفر معرفی کند و آنها را به شما ارجاع دهد، در واقع اعتبار شما را در بین افراد زیادی بالا برده است.
افزایش قدرت دامنه (Domain Authority)
قدرت دامنه یکی از معیارهایی است که جایگاه دامنه شما را در بین رقبا مشخص میکند. گاهی صفحات سایت شما صرفنظر از امتیاز سئوی خود و بسته به نمره قدرت دامنه شما در نتایج گوگل نمایش داده میشوند. هر چقدر عدد و امتیاز شما در دومین آتوریتی (DA) بیشتر باشد، به احتمال زیاد میتوانید در نتایج سرچ موتورهای جستجو رتبه بالاتری را به دست آورید. بک لینک یکی از موارد مهمی است که امتیاز اعتبار دامنه شما را بالا میبرد و تأثیر مستقیمی روی آن دارد.
بالا رفتن ترافیک ریفرال (ارجاعی)
منظور از ترافیک ریفرال، میزان بازدید شما از طریق ارجاعاتی غیر از صفحه نتایج جستجو است. این ارجاعات میتواند از طریق شبکههای اجتماعی یا گرفتن بک لینک از صفحات دیگر صورت بگیرد. واضح است که ایجاد بک لینکهای خوب این ترافیک را بالا میبرد. از نکات مثبت این نوع ترافیک این است که آنها هدفمند هستند و افراد خاصی را به سمت شما هدایت میکنند که عضو جامعه هدف شما هستند. ترافیکی که از طریق بک لینک به دست میآید میتواند سالهای سال برای شما کار کند.
افزایش ترافیک لید
هرچقدر ترافیک و بازدید صفحات مدنظر شما از طریق بک لینک زیاد شود، قاعدتاً ترافیک لید نیز افزایش مییابد. به این صورت که کاربر با دیدن لینک شما در موضوع مرتبط با نیازی که دارد، با شما ارتباط برقرار میکند و از این طریق شما میتوانید مشتریان بیشتری را به سمت خود جذب کنید.
انواع بک لینک
Backlinkها به طور کلی به انواع داخلی، خارجی، فالو و نوفالو تقسیم میشوند.
بک لینک فالو (follow) یا دوفالو (dofollow)
بک لینک اگر فالو باشد، گوگل آن را کرال میکند و به این معناست که سایتی که بک لینک از آن خارج میشود، قصد دارد ارزش سئوی خود را به سایتی که لینک وارد آن میشود منتقل کند. از این رو این نوع بک لینک در افزایش رنکینگ سایت و صفحه مورد نظر تأثیر دارد.
بک لینک نوفالو (nofollow)
بک لینک نوفالو به نوعی اشاره دارد که سایتی که لینک به شما میدهد از طریق یک سری تنظیمات به گوگل میفهماند که این لینک ارزشی ندارد و از این طریق ارزش و اعتباری را از جانب خودش به سایت شما منتقل نمیکند.
انواع بک لینک داخلی
بک لینکها میتوانند در داخل دامنه اصلی شما و به صورت لینکهای مفیدی بین صفحات مختلف سایت شما به وجود ییایند. این نوع پیوندها در انواع زیر وجود دارند:
بک لینک ناوبری یا منو (navigation)
پیوندهایی که در منوی اصلی ناوبری یک وب سایت وجود دارند لینک ناوبری نامیده میشوند.
بک لینک درون متنی
پیوندهای درون محتوای متنی یک صفحه وب که به سایر صفحات مرتبط در همان وب سایت اشاره میکنند، درون متنی نام دارند.
بک لینک پاورقی یا فوتر
پیوندهایی در قسمت فوتر یک وب سایت که به صفحات مهم سایت متصل میشوند از نوع فوتر هستند.
بک لینک برِد کرام (Breadcrumb)
لینکهایی که ساختار سلسله مراتبی یک وب سایت را نشان میدهند و به کاربران کمک میکنند تا به صفحات قبلی برگردند. یکی از نکات مثبت این نوع لینک سازی این است که شما از این طریق ساختار سایت را به خوبی به گوگل میفهمانید و در نتیجه باتهای گوگل بهتر میتوانند ارتباط بین صفحات شما را درک کنند. در این حالت اگر ارتباط خوبی در بین صفحات و کلمات کلیدی وجود داشته باشد، سئوی سایت شما بهبود خواهد یافت. از طرفی با کمک این نوع از بک لینک، شما میتوانید مخاطب را بیشتر در سایت خود نگه دارید و از این طریق نیز به افزایش رتبه سئوی خود کمک کنید.
انواع بک لینک خارجی
نوع دیگری از بک لینکها هستند که دو دامنه مختلف را به یکدیگر وصل میکنند و بین آنها ارتباط برقرار میکنند. این نوع بک لینکها که از آدرسی غیر از آدرس دامنه سایت شما به یک صفحه از سایت شما اشاره میکنند، بک لینک خارجی نام دارند. استفاده از این نوع لینکها در بسیاری از سایتها برای افزایش رتبه سایت رواج زیادی دارد. به روشهای مختلفی میتوان این بک لینکها را دریافت کرد که در مباحث بعدی به آنها اشاره خواهیم کرد.
بک لینکهای خارجی در انواع زیر وجود دارند:
رپورتاژ آگهی
یکی از روشهایی که در این مورد بسیار متداول است و به احتمال زیاد نتیجه بسیار خوبی را برای شما به دنبال خواهد داشت، خرید رپورتاژ از سایتهای معتبر است. به عنوان مثال شما با یک سایت خبری تماس میگیرید و درباره انتشار محتوای خود در سایت آنها مذاکراتی را انجام میدهید. اگر به توافق رسیدید، با پرداخت مبلغ مشخصی و با رعایت قوانین سایت مورد نظر میتوانید محتوای خود را که مرتبط با موضوع سایت شما و سایت مورد نظر است، جهت انتشار به آنها تحویل میدهید. در این محتوا شما یک لینک را به سایت خود ایجاد میکنید. پس از انتشار محتوا در سایت خبری مورد نظر، افراد از طریق لینکی که به شما داده شده است به صفحه مورد نظر شما هدایت میشوند.
پیوند شبکههای اجتماعی
امروزه شبکههای اجتماعی فرصت بسیار خوبی برای ارتقای شما در کسب و کارتان هستند و فعالیت در این شبکهها میتواند منجر به افزایش بازدید سایت شما شود. بنابراین یکی از روشها برای ایجاد بک لینک به سایت شما استفاده از این شبکهها در لینکداین، اینستاگرام، تلگرام و… است. حتی از طریق تبادل لینک با دوستان خود در آنها شما میتوانید بک لینکهای مفیدی را به سایت خود بدهید.
بک لینک با استفاده از صفحات خراب یا لینکهای شکسته
یکی از کارهایی که برخی از متخصصین سئو انجام میدهند، این است که در سایتهای معتبر و پربازدید مرتبط با موضوع سایت کارفرما کنکاش میکنند و به دنبال صفحات خراب یا لینکهای شکسته میگردند. لینکهای شکسته دارای اعتبار نیستند و شما را به صفحات 404 میبرند. پس از یافتن این لینکها و صفحات از طریق مذاکره با مدیر سایت مورد نظر، محتوایی حاوی لینک کارفرما را در این صفحات منتشر میکنند. این کار برای هر دو طرف مفید است و نیازی هم به پرداخت هزینه ندارد.
پیوند پست مهمان
سایتهایی وجود دارند که به شما اجازه میدهند به عنوان مهمان در صفحات آنها مطالبی را منتشر کنید. با شناسایی این سایتها میتوانید محتوای خوب و مفیدی را که حاوی پیوندهایی به سایت شما هستند در آنها منتشر کنید و به صفحات مورد نظر بک لینک بگیرید. این نوع پیوند نیز رایگان است.
پیوندهای فرومی
در این روش شما میتوانید با فعالیت در انجمنها و فرومهایی که در تخصص شما هستند، اطلاعات مفیدی را به کاربران ارائه دهید و در عین حال لینک خود را در این انجمنها قرار دهید. دقت داشته باشید که لینکهای شما نباید بیش از اندازه، بلکه به صورت کاملاً طبیعی باشند. این پیوندها هزینه ندارند و رایگان هستند.
بک لینک پروفایلی
برخی از سایتها وجود دارند که میتوانید در آنها پروفایل بسازید و این امکان را به شما میدهند که به صورت رایگان در پروفایل خود لینک قرار دهید. این نوع لینکسازی هم برای شما بسیار مفید است و در افزایش رنکینگ و بهبود سئوی شما تأثیر زیادی دارد.
چگونه بک لینک ایجاد کنیم؟
حال که به اهمیت بک لینک پی بردید، وقت آن است که روشهای ایجاد بک لینک را بشناسید تا بتوانید از این فرصت خوب برای بهبود سئوی سایت خود استفاده کنید.
روشهای ایجاد بک لینک به صورت فهرستوار در زیر آمده است:
- در سایتهای خبری و وبلاگها رپورتاژ بخرید.
- از لینکهای شکسته و خراب سایتها برای لینک سازی استفاده کنید.
- در سایتهای منبع مانند ویکی پدیا، آپارات و… لینک ایجاد کنید.
- محتوای خوب و محبوب خود را بیابید و از طریق بهبود آن و همچنین ارائه آن به افراد بیشتر، لینکهایی را به آن ایجاد کنید (تکنیک آسمان خراش).
- لینکهای رقبا را بررسی کنید و ببینید که از کدام سایتها بک لینک دریافت کردهاند.
- محتوای ارزشمند بسازید.
- در شبکههای اجتماعی فعالیت کنید.
- پست مهمان بسازید.
- در فرومها (انجمنها) فعالیت کنید و بک لینک ایجاد کنید.
- بک لینکهای پروفایلی را بیابید و لینک سازی کنید.
ویژگی های یک بک لینک مناسب
میدانید که لینک سازی میتواند به صورت منفی هم اتفاق بیفتد. بنابراین اگر میخواهیم از این روش برای بهبود رتبه و اعتبار خود استفاده کنیم، باید با ویژگیهای بک لینک خوب و مناسب آشنا شویم. این ویژگیها به صورت زیر هستند:
- بک لینک مناسب، دائمی است: دقت داشته باشید که اگر بک لینک شما دائمی نباشد، نمیتواند کارایی لازم را برای شما داشته باشد و بعد از مدتی ترافیک سایت شما کاهش پیدا میکند.
- بک لینک خوب باید از سایت معتبر صورت بگیرد: هرچقدر اعتبار دامنه سایتی که به شما لینک میدهد بیشتر باشد، کیفیت آن بک لینک بالاتر است و تأثیر بیشتری روی سئو و اعتبار برند شما خواهد داشت. معمولاً اعتبار دامنه با یک نمره بین 1 تا 100 مشخص میشود که فاکتورهای مختلفی در اندازهگیری آن دخیل هستند.
- بک لینک باید در یک محتوای غنی و پربار قرار داده شود: مفیدبودن محتوایی که لینک شما در داخل آن قرار میگیرد میتواند مخاطبان بیشتری را جذب کند و در نتیجه مخاطبان بیشتری را به سمت سایت شما هدایت میکند.
- برای ایجاد یک بک لینک مناسب نباید از تعداد زیادی لینک استفاده کرد: تعداد لینک از چند منظر اهمیت زیادی دارد؛ اولا این که در محتوای رپورتاژی تعداد لینک بیشتر از 4 یا 5 عدد نرمال نیست و ممکن است گوگل به آن مشکوک شود و ثانیاً این لینکها روی ارزش هم تأثیر منفی میگذارند؛ به این معنی که تعداد لینک بالا میتواند ارزش لینکها را پایین بیاورد. نکته سوم هم این است که سایتی که تعداد لینک خروجی بسیار زیادی داشته باشد، برای گرفتن بک لینک مناسب نیست.
- بک لینک مناسب از یک صفحه معتبر صورت میگیرد: یکی از موارد مؤثر روی کیفیت بک لینک، اعتبار صفحه است که به امتیاز یک صفحه خاص از یک دامنه گفته میشود.
- بک لینک مناسب باید از سایتی صورت بگیرد که با سایت شما ارتباط موضوعی داشته باشد: اگر شما از سایتی بک لینک بگیرید که موضوع متفاوتی با موضوع سایت شما داشته باشد، تأثیر منفی روی کیفیت بک لینک شما خواهد داشت.
- بک لینک مناسب باید در داخل محتوا قرار بگیرد؛ نه در فوتر و ساید بار: قراردادن بک لینک در داخل محتوا، بسیار بهتر از این است که آن را در سایدبار یا فوتر قرار دهید و احتمالاً تأثیر بیشتری روی افزایش رتبه سئوی سایت شما خواهد داشت.
نکات مهم برای بک لینک سئو
همانطور که بک لینکها میتوانند برای سئوی شما مفید باشند، اگر به درستی استفاده نشوند، ممکن است روی سئوی شما تأثیر منفی داشته باشند. برای این که این اتفاق نیفتد، نکات مهمی را باید رعایت کنید. این نکات عبارتند از:
- لینکسازی به صفحه اصلی یا یک صفحه خاص: حواستان باشد که اشاره همه بک لینکها به صفحه اول سایت شما یا فقط یک صفحه خاص نباشد؛ زیرا این نوع لینکها از نظر گوگل خوب نیستند.
- گرفتن بک لینک از سایتهای ضعیف و کم اعتبار: این نوع لینکها ممکن است صدمات جبرانناپذیری را به سئوی سایت شما وارد کنند، البته باید به این نکته اشاره کرد در صورتی که در کنار گرفتن بک لینک از سایت های پر قدرت باشد میتواند تعادل قدرت بک لینک را تقسیم کند و مفید باشد.
- لینکهای زیاد و ناگهانی: این نوع لینکها که به صورت مشکوک و ناگهانی ایجاد میشوند، توسط الگوریتم پنگوئن گوگل تشخیص داده میشوند و تدثیر منفی روی سئوی سایت شما خواهند داشت.
- زیادهروی در استفاده از انکرتکست یکسان: اگر تعداد زیادی انکرتکست با نام برند سایت، آدرس سایت، کلمات کلیدی مرتبط و مترادف، کلمات عمومی مانند اینجا و…، عبارتهای کلیدی طولانی و… داشته باشید، گوگل با الگوریتم پنگوئن مچ شما را میگیرد و ممکن است شما را جریمه کند.
برای این که بتوانید از این موقعیت به خوبی برای بهبود سئوی سایتتان استفاده کنید، میتوانید جهت مشاوره و آموزش سئو و یا دریافت خدمات بک لینک مانند خرید رپورتاژ آگهی و… با آژانس دی ام سرویس تماس بگیرید.
جمعبندی
در این مقاله سعی کردیم درباره انواع بک لینک و روشهای پیادهسازی صحیح آن توضیحاتی را ارائه دهیم. بک لینکها در انواع مختلف داخلی، خارجی، فالو و نوفالو وجود دارند. هر کدام از انواع داخلی و خارجی نیز با روشهای مختلفی ایجاد میشوند. استفاده صحیح از بک لینک میتواند به افزایش رتبه سئوی شما کمک زیادی کند و در مدت کوتاهی سایت شما را از لحاظ سئو ارزشمند کند. ضمن سپاس از همراهی شما تا پایان مقاله، منتظر شنیدن نظرات ارزشمند شما درباره مقاله حاضر هستیم.